جنبش سقاخانه در هنر معاصر ایران و ارتباط آن با رویکردهای هنری مدرن یا پست مدرن
عدم درک صحیح از مبانی و تاریخ پست مدرنیته و هنر معاصر ایران سبب فهم نادرست در تشخیص تعلق مدرن و یا پست مدرن برخی آثار هنری در ایران و از جمله رویکرد سقاخانه شده است. در این پژوهش، با مرور مهم ترین ویژگی های هنر مدرن و پست مدرن، شرایط پیدایش مکتب سقاخانه نیز واکاوی شده، تا نسبت به تعلق رویکرد گفتمانی آن به قطعیت دست یابیم. نشانه های هویتی و سنتی در هنر سقاخانه سبب شده، تا بدفهمی نسبت به تعلقش به هنر مدرن و یا پست مدرن رخ دهد. بنابراین، پرسش پژوهش حول این محور شکل گرفت که: آیا تلاش برای ارجاع به هویت ایرانی در جنبش سقاخانه ای هنر معاصر ایران می تواند آن را در حوزه هنر پست مدرن قرار دهد؟ فرضیه: با توجه به ویژگی های ساختارگرایانه و عدم رویکرد انتقادی در ارایه هویت ایرانی که به دلیل ویژگی توریست پسند آثار سقاخانه ای قابل مشاهده است، می توان جنبش سقاخانه را با وجود ارجاع به هویت ایرانی، رویکردی مدرن در هنر معاصر ایران تلقی نمود. بر اساس یافته ها، آثار سقاخانه متناسب با تاریخ گرایی معاصرش در سطح جامعه و تایید از طرف حکومت، جریان هنری پاپ غربی و در تلاش برای هویت مند نمودن هنر مدرن ایران شکل گرفت و به دلیل ساختارمندی و نیز برخی ویژگی های اورینتالیستی و رویکرد غیرانتقادی نمی تواند در حوزه هنر پست مدرن قلمداد شود. پژوهش از نوع کیفی بوده و با توصیف مشاهدات از طریق نمونه هایی از هنر سقاخانه ای و توجه به بستر تاریخی و نیز استخراج مهم ترین ویژگی های هنر مدرن و پست مدرن، اطلاعات مورد نیاز را در بستر کتابخانه ای فراهم آورده است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.