بررسی عوامل پیشگویی کننده رفتارهای محافظتی در برابرکووید 19 درکارمندان بانک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کووید-19 یکی از خطرناک ترین پاندمی های قرن 21 می باشد که باعث ایجاد بیماری در انسان شده و تبعات مختلفی برای بشر ایجاد کرده است. یکی از گروه های در معرض خطر این بیماری کارمندان بانک هستند. لذا این مطالعه با هدف بررسی عوامل پیشگویی کننده رفتارهای محافظتی در برابر کووید 19 در کارمندان بانک شهرستان سیرجان انجام گرفت.

روش بررسی

این مطالعه توصیفی-تحلیلی به روش مقطعی در سال 1399در شهر سیرجان انجام شد. شرکت کنندگان این مطالعه 280 نفر از کارمندان بانک شهرستان سیرجان بودند که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای در سه بخش شامل اطلاعات دموگرافیک، آگاهی و سوالات مربوط به سازه های تیوری انگیزش محافظت بود که به روش خودایفا تکمیل گردید. پس از جمع آوری داده ها، از آزمونهای توصیفی (فراوانی و درصد) ،همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی برای تجزیه و تحلیل داده ها در نرم افزار SPSS  (نسخه 23) استفاده شد.

یافته ها

میانگین سنی این افراد 16/2±6/41 سال بود. نتایج ضرایب همبستگی نشان داد که همبستگی قوی معنی داری بین حساسیت درک شده و شدت درک شده وجود داشت. اگرچه، باید این نکته رو در نظر داشت که بین انگیزش محافظت با حساسیت درک شده (r=.414, P<0.001)، شدت درک شده (r=.354, P<0.001)، کارآمدی پاسخ (r=.411, P<0.001)، خودکارآمدی (r=.508, P<0.001)، و ترس (r=.484, P<0.001)، همبستگی مثبت؛ و با پاداش های درونی و بیرونی (r=-.104, P<0.05) و (r=-.237, P=0.002)  و هزینه پاسخ همبستگی منفی وجود داشت. طبق آزمون رگرسیون خطی، توانایی پیشگویی انگیزش محافظت به وسیله سازه های حساسیت و شدت درک شده، کارآمدی پاسخ، خودکارآمدی، ترس با همدیگر)585/0 (R2= بود که در این میان نقش ترس درک شده (β=0.28) قوی تر از سایر متغیرها بود.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه، کارآیی کاربرد تیوری انگیزش محافظت را در پیش بینی رفتارهای پیشگیری کننده از ابتلا به کووید-19 نشان داد. بنابراین می توان از این تیوری و سازه های تاثیرگذار به خصوص ترس درک شده در تدوین برنامه های آموزشی و تکنیک های مداخله ای جهت تغییر نگرش و رفتار در کارمندان بانک استفاده کرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p2224531 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!