شیوع عفونت توکسوپلاسما گوندی در بین زوج های جوان در شرف ازدواج مراجعه کننده به مشاوره قبل ازدواج در شهر یزد ، مرکز ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

توکسوپلاسموز یکی از شایع ترین عوامل عفونت های انگلی انسان و سایر مهره داران خونگرم است که انتشار جهانی دارد. هدف این مطالعه، بررسی تعیین میانگین سطح سرمی IgG, IgM، مرتبط با توکسوپلاسموز در زوج های جوان در شرف ازدواج مراجعه کننده به مرکز مشاوره پیش از ازدواج شهر یزد می باشد.

روش بررسی

در این مطالعه 200 نفر (100 نفر از دختران و 100 نفرپسران) در شرف ازدواج مراجعه کرده به مراکز بهداشتی شهرستان یزد به طور تصادفی انتخاب و نمونه گیری از هر دو جامعه آماری به منظور بررسی حضور عفونت توکسوپلاسموز، انجام شد، سپس با کیت اختصاصی آنتی بادی های IgM و IgG مورد ارزیابی قرار گرفت. داده های به دست آمده توسط  نرم افزار SPSS  نسخه 18مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ‏ها:

 از مجموع 200 نمونه دختران و پسران مورد مطالعه، در دختران، 25 مورد (25%) از نظر عیار IgG، مثبت و 75 مورد (75%) منفی بودند. درپسران هم از نظر عیار IgM، 6مورد (6%) مثبت و 94 مورد (94%) منفی بودند. دردختران از نظر IgM ،4مورد (4%)مثبت و 96مورد(96%) منفی بودند.در پسران از نظر IgG،12مورد (12%) مثبت و 88 مورد (88%) منفی بودند.بین شیوع سرمی عفونت توکسوپلاسما و نگهداری گربه (663/0=p)، ریزش مو (614/0)، شغل (470/0) سطح تحصیلات (488/0=p) و گروه خونی (618/0=p) رابطه معنی دار مشاهده نشد.

نتیجه ‏گیری: 

شیوع سرمی عفونت توکسوپلاسمادر بین زوجهای جوان با تحصیلات کمتر از لیسانس که نگهداری گربه خانگی داشتند گرچه معنی دار نبود ولی در مقایسه بیشتر از تحصیل کرده ها و در حد مرز معنی دار بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p2224674 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!