ساخت فیلم های نانوکامپوزیت آلیاژی بر پایه نشاسته/ ژلاتین/ نانورس به روش ریخته گری و تحلیل ویژگی های آن ها با روش سطح پاسخ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این پژوهش فیلم های نانوکامپوزیتی تشکیل شده از نشاسته/ژلاتین/نانورس با استفاده از طراحی آزمایش به روش سطح پاسخ (RSM) با کمک نرم افزار Design Expert 7.0 به روش ریخته گری محولی ساخته شدند و ویژگی های فیزیکی مکانیکی آن ها مورد بررسی قرار گرفتند. بدین منظور نسبت وزنی ژلاتین/ نشاسته و درصد وزنی نانورس به عنوان متغیرهای مستقل و استحکام کششی، مدول کششی، درصد ازدیاد طول و زاویه تماس آب به عنوان متغیرهای وابسته در نظر گرفته شدند و رابطه های ریاضی حاکم بر این متغیرها توسط نرم افزار استخراج شد. نتیجه ها نشان داد که استحکام و مدول کششی با افزایش میزان نانوذره و نیز کاهش سهم ژلاتین در نانوکامپوزیت، افزایش می یابند؛ در حالی که درصد افزایش طولی رفتار وارون نشان می دهد. همچنین میزان آب گریزی سطح در حضور نانوذره و مقدارهای کم تر ژلاتینافزایش می یابد. در ادامه بهینه سازی فرایند تولید انجام شد و مقدارهای نسبت وزنی ژلاتین/ نشاسته و درصد نانوذره برای داشتن بهینه مقدار استحکام کششی و آب دوستی سطح توسط نرم افزار معرفی شد. نانوکامپوزیت پایانی با مشخصه های بهینه ساخته شدند و با آزمون های FT-IR، SEM، XRD، زاویه تماس آب و زیست تخریب پذیری مورد بررسی قرار گرفتند. نتیجه ها نشان داد که لایه های رسی به خوبی درون بستر پلیمری متورم شده اند و ساختار میان افزوده (Intercalated) و نیز توزیع خوب و مناسب نانوذره درون بستر پلیمری به دست آمده است. فیلم های نانوکامپوزیتی تخریب پذیری خوبی از خود نشان دادند به طوری که طی 6 هفته %40 کاهش وزن دیده شد. می توان نتیجه گرفت فیلم های ساخته شده پتانسیل کاربرد در بسته بندی های زیست تخریب پذیر مواد غذایی را دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2224719 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!