کارایی آنزیم های برون یاخته ای فسفاتاز و اوره آز خاک و شناسه کارایی آنزیمی در خاک-های تیمار شده با بهسازهای آلی و کانی در برابر پادزیست های جنتامایسین، اکسی تتراسایکلین و پنی سیلین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

پادزیست های دامپزشکی از راه کاربرد در دامپروری و کودهای جانوری به زمین های کشاورزی می رسند که این زمین ها می توانند خاستگاه پخش آن در زیستگاه های آبی و خاک باشد. در پی افزایش کاربرد پادزیست ها در کشور ، هدف پژوهش کنونی شناخت و ارزیابی پیامد رها شدن پادزیست های پرکاربرد در خاک (با و بدون بهسازهای آلی و کانی)، بر کارایی آنزیم های برون یاخته ای فسفاتاز قلیایی و اوره آز و شناسه های پایداری و بازگشت پذیری آنها و همچنین شناسه چگونگی زیستی خاک در یک بازه زمانی 90-روزه بوده است.

مواد و روش ها: 

در این پژوهش پیامد رها شدن پادزیست های پرکاربرد در خاک (جنتامایسین، اکسی تتراسایکلین و پنی سیلین) در اندازه های گوناگون (50، 100 و 200 میلی گرم بر کیلوگرم خاک خشک) با و بدون بهسازهای آلی و کانی (کود گاوی، بیوچار و نانوزیولیت) بر کارایی آنزیم های فسفاتاز قلیایی و اوره آز خاک و شناسه های پایداری و بازگشت پذیری آنها و همچنین شناسه چگونگی کارایی آنزیم های خاک در سه بازه زمانی 7-1، 30-7 و 90-30 روز در زمان گرماگذاری 90-روزه با طرح اسپلیت-فاکتوریل ارزیابی شد.

یافته ها:

 در خاک بدون بهساز، کاربرد پادزیست جنتامایسین با اندازه 200 میلی گرم بر کیلوگرم مایه کاهش 9/68 درصدی کارایی آنزیم فسفاتاز قلیایی در برابر گواه (شاهد بدون کاربرد پادزیست) گردید، ولی اندازه کاهش کارایی آنزیم در خاک با دارای اکسی تتراسایکلین با اندازه 200 میلی گرم بر کیلوگرم و در تیمارهای گواه (بدون بهساز)، کاربرد بهساز کود گاوی، بیوچار و نانوزیولیت در برابر خاک بدون آن به ترتیب 5/17، 8/13، 5/17 و 16 درصد بود. کارایی آنزیم اوره آز در بازه زمانی 90-30 روز روند افزایشی داشته و بیشترین اندازه کارایی آنزیم در زمان انکوباسیون 90-روز اندازه گیری شد. برپایه یافته ها، پاسخ دهی آنزیم ها ناهمانند بود، به گونه ای که پادزیست پنی سیلین و اکسی تتراسایکلین پیامد بد چندانی بر کارایی آنزیم فسفاتاز قلیایی خاک نداشتند. از سوی دیگر جنتامایسین و اکسی تتراسایکلین در همه اندازه های بکاررفته پیامد چشم گیری بر کارایی آنزیم اوره آز خاک داشتند. با نگر به پاسخدهی بالای فسفاتاز قلیایی به پادزیست جنتامایسین، کاربرد بهسازها کارایی چندانی در بهبود شناسه پایداری این آنزیم در خاک های با کاربرد جنتامایسین نداشت و به همین ترتیب کاربرد بهسازها کارایی چندانی در بهبود شناسه پایداری آنزیم اوره آز در خاک های با کاربرد اکسی تتراسایکلین نداشت. یافته ها نشان می-دهند که با افزایش اندازه کاربرد پادزیست ها از اندازه بازگشت پذیری کارایی آنزیم ها کاسته شد و بیشترین بازگشت پذیری کارایی در اندازه کاربرد 50 میلی گرم بر کیلوگرم دیده شد. همچنین آنزیم اوریاز بیشترین بازگشت پذیری کارایی را در تیمارهای پنی سیلین و سپس جنتامایسین و در پایان در اکسی تتراسایکلین داشت.

نتیجه گیری

این پژوهش نشان داد که کاربرد بهسازها، بویژه کود گاوی و زغال زیستی آن، ویژگی خاک را بهبود بخشیده و توان پایداری ریزجانداران را در برابر پادزیست ها، هتا در اندازه های بالا را افزایش داد. پاسخدهی آنزیم ها ناهمانند بود، به گونه ای که پادزیست اکسی تتراسایکلین پیامد بد چندانی بر کارایی آنزیم فسفاتاز قلیایی خاک نداشت ولی پادزیست پنی سیلین پیامد چشم گیری بر کارایی آنزیم اوره آز خاک نداشت. روهم رفته این پژوهش نشان داد که کاربرد بهسازها می تواند از پیامد زهری پادزیست ها کاسته و مایه افزایش شناسه-های پایداری و بازگشت پذیری کارایی آنزیم های خاک و بهبود چگونگی کارایی آنزیم ها در خاک های تیمار شده با پادزیست گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2225263 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!