مقایسه معیارهای ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی ایران با دانشگاه های منتخب جهان: یک مطالعه تطبیقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 انجام مطالعات تطبیقی یکی از روش‌های پژوهش در بازنگری برنامه‌های آموزشی است. این مطالعه با هدف توصیف، تفسیر و مقایسه معیار‌های ارتقای دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران با دانشگاه‌های منتخب دنیا انجام شد.

روش‌ها

در این مطالعه توصیفی - تطبیقی ابتدا آیین‌نامه جدید ارتقا‌ی اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران مورد مطالعه قرار گرفت. سپس جدیدترین معیار‌های ارتقای اساتید در سایر دانشگاه‌ها و پژوهش‌های انجام شده در رابطه با این موضوع، با جستجو در سایت‌های دانشگاه‌های مختلف و پایگاه‌های Med -Pub Google scholar-Scupos و مجله‌های proquest و Magiran جمع‌آوری، ترجمه و مورد مطالعه قرار گرفت. چهار دانشگاه برتر در رتبه‌بندی بین‌المللی شانگهای شامل:‌هاروارد، استنفورد، ویل کورنل و جان‌هاپکینز به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. الگوی مورد استفاده در این مطالعه الگوی بردی (Beredy) است که چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه را در مطالعات تطبیقی مشخص می‌کند.

نتایج

 معیار‌ها در دانشگاه‌های منتخب درحوزه‌های آموزشی، پژوهشی، مهارت و نوع‌آوری یا مراقبت بالینی و در بعضی موارد ساخت برنامه است، که داوطلب ارتقا یک حوزه را انتخاب می‌کند. همچنین یک معیار حمایتی متشکل از دستاورد در همه حوزه‌ها و فعالیت‌های خاص وجود دارد. در ایران معیار‌های آموزشی، پژوهشی - فناوری، علمی - اجرایی و فرهنگی –تربیتی و اجتماعی به عنوان معیار اصلی هستند.

نتیجه‌گیری

نتایج به دست آمده به سیاست‌گذاران علمی کشور امکان خواهد داد معیار‌های ارتقای اعضای هیات‌علمی را با دید وسیع‌تر طراحی، بازنگری واصلاح نمایند که زمینه ارتقای همه جانبه آموزش علمی و تحقیقاتی کشور باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
366 تا 378
لینک کوتاه:
magiran.com/p2225649 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!