مطالعه مولکولی ژن اینتگرون سالمونلا تیفی موریوم جدا شده از منابع غذایی و تاثیر پروبیوتیک بیفیدوباکتریوم بیفیدوم بر بیان آن با روش Real time PCR

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

باکتری سالمونلا از خانواده انتروباکتریاسه باکتری روده‌ای، گرم منفی، بی هوازی اختیاری است. سالمونلا طیف وسیعی از مهره‌‌داران را تحت تاثیر قرار داده عمدتا از طریق تماس مستقیم و غیرمستقیم با منشا آلوده منتقل می شود. سالمونلوزیس بیماری خطرناک عفونی و بیماری مشترک انسان و حیوانات است. ژن اینتگرون (int) در مقاومت دارویی و انتشار باکتری در بدن میزبان موثر و عامل مهم در مقاومت دارویی باکتریها است. هدف بررسی مولکولی ژن اینتگرون سالمونلا تیفی موریوم جدا شده از منابع غذایی و تاثیر پروبیوتیک بیفیدوباکتریوم بیفیدوم بر بیان آن با روش Real time PCR می باشد.

روش کار

در این پروژه 138 نمونه مواد غذایی (شیر، گوشت، مرغ، ماهی و غیره) از شهر اراک جداسازی گردید. در ظرف استریل و درپوش دار مخصوص با رعایت شرایط دمایی به آزمایشگاه میکروب شناسی منتقل شد. در آزمایشگاه جهت آماده سازی نمونه ها پس از سانتریفوژ از مایع فوقانی در ظرف استریل جهت آزمایشات نگهداری شد. محیط‌های انتخابی افتراقی مک کانکی آگار (MC) سالمونلا-شیگلا (SS) آگار، بیسموت سولفیت آگار برای 24 ساعت در دمای 37 درجه سانتی گراد قرار گرفت.

یافته‌ها

از بین 138 نمونه موادغذایی با روش بیوشیمیایی تعداد 12 جدایه سالمونلا تیفی موریوم جدا گردید، روش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز جهت افتراق و بررسی حضور ژن اینتگرون انجام گرفت. سالمونلا تیفی موریوم دارای بیشترین اهمیت بیماری‌زایی در انسان و دام و طیور است که عامل رایج منتقله از طریق مدفوع و مواد غذایی جهانی می‌باشد.

نتیجه‌گیری

در این مطالعه میزان Fold Change برای ژن intI برابر 13/1- که بیانگر انست که این ژن در گروه تیمار شده نسبت به گروه غیر تیمار 13/1 برابر کاهش دارد و این عمل اثر ضد میکروبی پروبیوتیک بیفیدو باکتریوم بیفیدوم بر بیان ژن اینتگرون نشان داد. در واقع درمان ترکیبی پروبیوتیک بیفیدوباکتریوم بیفیدوم با داروهای ضد میکروبی رایج، اثرات ضد باکتری خوبی را علیه گونه‌های سالمونلا نشان می‌دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p2226518 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!