بررسی علائم سندرم ساختمان بیمار در کارکنان بیمارستان رازی شهر چالوس استان مازندران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به اینکه افراد زمان زیادی از شبانه روز را در محیط های بسته سپری می کنند، بررسی سندرم ساختمان بیمار (SBS)، اولین گام در جهت بهبود شرایط کار و اقامت در محیط های بسته است. هدف از این پژوهش، بررسی علایم SBS در میان کارکنان بیمارستان رازی چالوس، شناسایی پارامترهای محیطی تاثیرگذار بر ایجاد این علایم و ارایه راهکارهایی جهت کاهش علایم SBS است.

روش بررسی

این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی است که به طور تصادفی در بین 72 نفر از 240 نفر کارمند بیمارستان انجام گرفت. از پرسشنامه MM040EA جهت جمع آوری اطلاعات دموگرافیک، علایم SBS و عوامل محیطی موثر استفاده شد. پردازش آماری داده ها نیز با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون دقیق فیشر در نرم افزار اکسل انجام شد.

یافته ها

60 درصد افراد دارای علایم متوسط و شدید SBS بودند. خستگی، سردرد و عطسه به ترتیب با 85، 75 و 63 درصد  فراوانی، شایع ترین علایم مشاهده شده در بین کارکنان بودند. ارتباط معنی داری در سطح 0/05α= بین علایم SBS و نوسانات زیاد دما (0/001 p <)، دمای پایین محیط (0/037 p =)، بوی نامطبوع (0/043 p =) و جنسیت (0/011 p =) مشاهده شد.

نتیجه گیری

بررسی تاثیر عوامل محیطی محل کار بر روی علایم کلی SBS و همچنین بر روی علایم خستگی، سردرد و عطسه نشان داد که مهمترین عوامل در ایجاد عوارض SBS، نوسانات زیاد دما و احساس بوی نامطبوع است که به نبود سیستم تهویه مطبوع مناسب جهت کنترل نسبی دما در بیمارستان مربوط می شود. لذا با بهبود عملکرد سیستم تهویه مطبوع، به خصوص در فصل زمستان، می توان انتظار داشت که درصد شیوع SBS در کارکنان به مقدار قابل توجهی کاهش یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
227 تا 238
لینک کوتاه:
magiran.com/p2227517 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!