تاثیر تمرینات هوازی بر سیستم اتونوم قلبی در مردان میانسال مبتلا به دیابت نوع دوم: مطالعه فراتحلیلی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

اختلال عملکرد سیستم اتونوم قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم در صورت عدم کنترل می تواند منجر به نوروپاتی دیابتی گردد. هدف از این پژوهش، مطالعه و بررسی فراتحلیلی تاثیر تمرینات هوازی بر سیستم اتونوم قلبی در مردان میانسال مبتلا به دیابت نوع دوم بود.

مواد و روش ها

با جستجو در پایگاه های علمی Pubmed، Web of Science، ScienceDirect و Magiran تعداد 256 مقاله مرتبط در این زمینه انتخاب گردیدند. در نهایت با مدنظر قرار دادن معیارهای ورود به پژوهش تعداد 11 مقاله جهت بررسی و تجزیه و تحلیل بعد از اعتبارسنجی با استفاده از مقیاس PEDro انتخاب شدند. جهت استخراج داده از هر مقاله از روش PICOS استفاده شد. سپس با استفاده از نرم افزار فراتحلیلی Comprehensive Meta Analysis V3.exe و با استفاده از روش مقایسه گروهی در مطالعات با مدل های اثرات تصادفی و ثابت اندازه اثر هریک از مطالعات مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

شرکت منظم در برنامه های تمرینات هوازی در مردان میانسال مبتلا به دیابت نوع دوم سبب اثرات معنی دار بر شاخص زمان محور SDNN (004/0=p ؛ اندازه تاثیر = 33/0) و شاخص فرکانس محور HF (017/0=p ؛ اندازه تاثیر = 23/0) می گردد. همچنین این تمرینات با وجود تغییرات مشهودی در شاخص های زمان محور rMSSD (069/0=p ؛ اندازه تاثیر = 50/0) و فرکانس محور LF (184/0=p ؛ اندازه تاثیر = 47/0) تاثیر معنی داری را نشان نداد.

نتیجه گیری: 

شرکت منظم در فعالیت ورزشی هوازی با شدت متوسط در مردان میانسال مبتلا به دیابت نوع دوم می تواند تا حدودی از اثرات این بیماری بر عملکرد سیستم اتونوم قلبی جلوگیری به عمل آورد. لذا به بیماران دیابتی مرد میانسال توصیه می گردد، شرکت در فعالیت ورزشی را به عنوان یکی از مداخلات درمانی خود مدنظر قرار دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 143
لینک کوتاه:
magiran.com/p2227619 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!