تحلیلی بر توزیع فضایی جرایم شهری با استفاده از تحلیل روابط خاکستری (GRA) و GIS (مورد مطالعه: مناطق هفتگانه اهواز و شهر کارون)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

فضای جغرافیایی، محیط زندگی انسان و فعالیت های او به شمار می رود و جرایم به عنوان عامل مخرب اجتماعی از سوی انسان در این فضا صورت می گیرند. لزوم برقراری نظم و امنیت سبب شده است تا در تمامی جوامع، همواره رویارویی با بزهکاری مورد توجه قرار گرفته و حایز اهمیت باشد. هدف از پژوهش حاضر واکاوی توزیع فضایی جرایم شهری در مناطق هفتگانه اهواز و شهر کارون می باشد. در پژوهش حاضر که از نوع توصیفی- تحلیلی بوده جهت سنجش وضعیت مناطق هفتگانه اهواز و شهرکارون به لحاظ برخورداری از جرایم شهری، از 5 شاخص (سرقت، قتل، منافی، نزاع و جعل) استفاده گردیده و اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از مدل تحلیل روابط خاکستری (GRA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می دهد منطقه 4 با ارزش  (934/0) و منطقه 1 با ارزش (785/0) بیشترین جرایم را دارند و منطقه 5  با ارزش (287/0) از جرایم کمتری برخوردار است و همچنین در محیط ARC/GISبا استفاده از مدل Kriging از توابع روش درون یابی زمین آماری به پهنه بندی جرایم (قتل، نزاع، سرقت، جعل، منافی) در مناطق هفتگانه اهواز و شهر کارون پرداخته و سپس نسبت به همپوشانی لایه ها از طریق منطق FuzzyOverlay اقدام شد و در نتیجه پهنه بندی جرم نشان می دهد منطقه دو و بالاخص منطقه چهار به لحاظ برخورداری از جرایم شهری از سطح خیلی زیاد و مناطق پنج و هشت از سطح خیلی کم برخوردار می باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
213 تا 235
لینک کوتاه:
magiran.com/p2227918 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!