ارزیابی روش های یادگیری نظارتی هوشمند و سطح پاسخ برای بهینه سازی عوامل موثر بر فرسایش خاک (مطالعه ی موردی حوزه آبخیز امامزاده عبدالله باغملک)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ارزیابی عوامل موثر بر کنترل فرسایش خاک در قالب شیوه های مدیریتی از اهمیت شایانی برخوردار است. در این پژوهش تاثیرات شیوه های مدیریتی غیر سازه ای شامل قرق و اصلاح پوشش گیاهی توسط مدل WEPP در حوزه آبخیز امامزاده عبدالله باغملک واقع در شمال شرقی استان خوزستان، شبیه سازی شد. بهینه سازی متغیرهای فیزیکی و هیدرولیکی موثر بر فرسایش شامل بافت خاک و اجزاء معادله ون گنوختن توسط روش های سطح پاسخ (RSM)، جنگل تصادفی (RF)، ماشین بردار پشتیبان (SVM) و شبکه ی عصبی مصنوعی (ANN) صورت پذیرفت. همچنین مقدار فرسایش خاک قبل از اعمال شیوه های مدیریتی به عنوان پاسخ اول (R1) و مقدار فرسایش خاک پس از اعمال شیوه های مدیریتی تحت عنوان پاسخ دوم (R2) تعریف شد. نتایج بهینه سازی توسط نرم افزار Orange شامل روش های جنگل تصادفی، ماشین بردار پشتیبان و شبکه عصبی مصنوعی نشان داد که روش جنگل تصادفی  با MSE، RMSE و R2 به ترتیب برابر 991/0، 995/0 و 963/0 برای پاسخ اول و برای پاسخ دوم به ترتیب برابر 095/0، 307/0 و 974/0، به عنوان مناسب ترین روش است. همچنین بهینه سازی به روش سطح پاسخ با نتایج آماری MSE، RMSE و R2 برای پاسخ اول به ترتیب 7/28، 37/5 و 999/0 و برای پاسخ دوم به ترتیب برابر 16/4، 03/2 و 998/0، مناسب ترین روش محسوب می شود. در مجموع استفاده از روش های بهینه سازی، ابزاری مناسب برای ارزیابی شیوه های مدیریتی و در نهایت انتخاب بهترین آن ها در مناطق بحرانی می باشد. متناسب بودن شیوه های مدیریتی بر پایه ی شرایط بهینه، منجر به کاهش هدررفت منابع آب و خاک می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1653 تا 1666
لینک کوتاه:
magiran.com/p2229334 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!