کاوش شبکه مطالبات نهادی ایمنی، بهداشتی و زیست محیطی در مجتمع مس سرچشمه طی سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در جهان امروز ایمنی و بهداشت کارکنان و حفظ محیط زیست، بیش ازپیش ضروری است، هدف از پژوهش حاضر شناسایی نهادها و مطالبات نهادی و اولویت بندی آن ها، در راستای ترسیم شبکه نهادی مجتمع مس سرچشمه و جلوگیری از پیامدهای حوادث ناشی از کار و خطرات زیست محیطی است.

مواد و روش ها

در این پژوهش کاربردی و توسعه ای، جامعه آماری شامل مجموعه اعضای مجتمع مس سرچشمه در سال 1397 بود. نمونه آماری، 115 نفر از خبرگان بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند، ابزار گردآوری داده ها مصاحبه و روش آماری تحلیل شبکه اجتماعی بود. از شاخص های مرکزیت جهت اولویت بندی مطالبات نهادی، نهادها و امور سازمانی استفاده شد.

 یافته ها

مطالبات ایمنی، بهداشتی و زیست محیطی در 5 گروه و 15 خرده مطالبه دسته بندی شدند. مطالبات نهادی عدم تخریب محیط زیست و منابع طبیعی، نهال کاری، رفع آلایندگی هوا، خاک و نظارت بر رعایت استانداردها (290/0)، رعایت مقررات مدیریت ایمنی و سلامت شغلی (263/0) از اولویت بالاتری برخوردار بودند، اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی (344/0)، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی (306/0)، سازمان های بیمه (134/0)، اداره محیط زیست (120/0) و اداره منابع طبیعی (120/0) از نهادهای اصلی در مطالبات ایمنی، بهداشتی و زیست محیطی بودند.

نتیجه گیری

در راستای انجام مطلوب تر مطالبات نهادی ایمنی، بهداشت و حفظ محیط زیست تعامل بیشتر و موثرتر، با نهادهای فوق الذکر ضروری است، این تعاملات گام های موثری در جهت مشروعیت و بقای سازمان می باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2230001 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!