تحلیل شبکه اجتماعی سازمان‏های فعال در احیای دریاچه ارومیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

مجموعه عوامل با اثرات تشدیدکنندگی بر روی یکدیگر، منجر به خشکی دریاچه ارومیه گردیده‏اند. جامعه‏ای که درگیر و در تعامل با حوضه آبریز دریاچه ارومیه بوده‏اند به خوبی به وظایف خود عمل نکرده‏اند که باعث بروز تخریب محیط‏زیست شده‏اند. هدف این مطالعه تحلیل شبکه اجتماعی سازمان های فعال در احیای دریاچه ارومیه در مورد مسایل مرتبط با آب، مسایل مرتبط با معیشت و مسایل مرتبط با الگوی کشت در استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی می باشد.

مواد و روش ها

در این راستا با استفاده از نظرخواهی از افراد متخصص و مطلع کلیدی تعداد 40 سازمان فعال در احیای دریاچه ارومیه در استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، شناسایی و ارتباطات و تعاملات بین این سازمان ها با استفاده از تحلیل شبکه اجتماعی در نرم ‏افزارUCINET 6.0  بررسی شد و گراف‏های مورد نظر در نرم افزار Net Draw ترسیم گردید.

نتایج و بحث: 

طبق نتایج پژوهش میزان شاخص تراکم در شبکه های سازمان های دخیل در مسایل مرتبط با آب در حد متوسط، مسایل مرتبط با معیشت نزدیک متوسط و مسایل مرتبط با الگوی کشت ضعیف می باشد. نتایج حاصل از شاخص دوسویگی نیز به طور کامل نتایج شاخص تراکم را تایید می کند به طوری که سازمان ها در مورد مسایل مرتبط با آب (نزدیک متوسط)، معیشت (ضعیف) و الگوی کشت (ضعیف) به ترتیب ارتباط متقابل بیشتر به کمتری دارند. همچنین دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه استان آذربایجان غربی، دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه و سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی سازمان‏های قدرتمند هستند که دارای ارتباطات بیشتر و موقعیت مطلوبتری در شبکه می باشند.

نتیجه گیری

میتوان این نتیجه را گرفت که سازمانهای مختلف دخیل در احیای دریاچه ارومیه در دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در مورد مسایل مرتبط با منابع آب به دلیل اهمیت و ضرورت باالی آن برای سازمانها جهت احیای دریاچه باهم انسجام بهنسبت متوسطی در برنامه ریزی و اجرا دارند، اما نتوانسته اند به این اندازه نسبت به مسئله های مرتبط با معیشت روستاییان و الگوی کشت کشاورزان باهم هماهنگ و انسجام داشته باشند

زبان:
فارسی
صفحات:
239 تا 258
لینک کوتاه:
magiran.com/p2230521 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!