بررسی میزان توافق تفسیرسی تی اسکن بیماران با ترومای ستون مهره های گردنی بین رزیدنت های طب اورژانس و گزارش رادیولوژیست ها در بیمارستان شهدای هفت تیر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

بررسی حاضر با هدف تبیین میزان توافق تفسیر سی تی اسکن گردن بیماران ترومایی در دو گروه طب اورژانس و رادیولوژی بیمارستان شهدای هفتم تیر تهران انجام شد.

مواد و روش ها: 

این مطالعه تحلیلی - مقطعی در بیمارستان شهدای هفتم تیر در شهر تهران انجام گرفت. تفسیر 408 سی تی اسکن مربوط به بیماران  باترومای گردن که توسط گروه طب اورژانس و رادیولوژی در شش ماهه دوم سال 1396 ثبت شده بود، با یکدیگر مقایسه شد. یافته ها با کمک نرم افزار SPSS نسخه 23 با استفاده از روش های آماری توصیفی تجزیه و تحلیل شد. برای مشخص کردن میزان توافق تفسیرهای سی تی اسکن گردن از ضریب کاپا (kappa) استفاده شد.

یافته ها: 

میانگین سنی بیماران مراجعه کننده با ترومای گردن 72/8 ± 47/32 سال بود و 69 نفر زن (17%) و 339 نفر مرد (83%) بودند. در 296 سی تی اسکن تفسیر گروه طب اورژانس و رادیولوژی یکسان بود که این تعداد شامل 55/72 % موارد می شود و در 112 مورد تشخیص ها مطابقت نداشت که برابر 45/27 % بود. در آنالیز تحلیلی ضریب کاپا برای مطابقت تشخیص ها 612/0 به دست آمد (001/0  <p).

نتیجه گیری: 

با وجود عمر جوان رشته طب اورژانس در کشور ما، پزشکان این رشته توانسته اند با آموختن دانش های مرتبط با اورژانس از جمله رادیولوژی توانمندی های خود را افزایش دهند . تفاوتهای موجود در دو گروه، آموزش پایه و اصولی تر مفاهیم رادیولوژی در رشته طب اورژانس را گوشزد میکند. برای این منظور میتوان از پزشکان مجرب موجود در هیات علمی طب اورژانس یا رادیولوژی در امر آموزش بهره برد.

زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p2233270 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!