ارائه یک روش شبه تحلیلی برای استخراج شاخص های نمونه سیگنال کوچک ترانزیستورهای قدرت ریزموج باقابلیت تحرک بالای الکترون مبتنی بر فناوری گالیم نیتراید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در دهه اخیر استفاده از ترانزیستورهای قدرت ریزموج باقابلیت تحرک بالای الکترون مبتنی بر فناوری گالیم نیتراید، برای طراحی تقویت کننده های قدرت در رادارها مورد توجه قرارگرفته است. به منظور  طراحی یک تقویت کننده قدرت ریزموج با استفاده از این ترانزیستورها، نیاز به نمونه سیگنال بزرگ مناسبی از  ترانزیستور است که به خوبی رفتار آن را بیان کند. اولین قدم در نمونه سازی سیگنال بزرگ، نمونه سازی سیگنال کوچک ترانزیستور است. این نمونه را می توان به دو قسمت پارازیتی و  غیر پارازیتی تقسیم کرد. برای محاسبه عنصر های غیر پارازیتی، هم باید ابتدا عنصر های پارازیتی را مشخص کرد. در این مقاله با استفاده از یک الگوریتم بهبودیافته و نتایج اندازه گیری در شرایط کاری مختلف، خازن ها و سلف های پارازیتی یک ترانزیستور نمونه به طور مستقیم و بدون نیاز به روش بهینه سازی، در فرکانس های پایین محاسبه شده اند و سپس با چند تبدیل ماتریسی و روابط مستقیم، مقاومت های پارازیتی ترانزیستور در یک نقطه کار متعلق به ناحیه فعال (عدم نیاز به ولتاژ گیت سورس بزرگ تر از صفر ولت) محاسبه شده اند. صحت سنجی این روش بهبودیافته به وسیله مقایسه شاخص های پراکندگی سیگنال کوچک شبیه سازی شده ترانزیستور با نتایج اندازه گیری تا فرکانس 10 گیگاهرتز، انجام شده است. نتایج نشان می دهد که در باند فرکانسی کاری ترانزیستور درصد خطا کمتر از 4 درصد است. از مزایای این روش نسبت به روش های بهینه سازی، سرعت بالای تعیین عنصر های مدار معادل و پیچیدگی کمتر آن است.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2233361 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!