خطر بروز سکته ی مغزی در بیماران مزمن کلیوی دارای سابقه ی فشارخون و دیابت پس از تعبیه ی کاتتر ورید مرکزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به خطر مرگ پس از سکته مغزی و مشکلاتی که برای خود فرد، اطرافیان و اجتماع به همراه دارد، بررسی ریسک آن در بیماران دارای زمینه اهمیت دارد.

روش کار

این مطالعه به صورت گذشته نگر و بر اساس اطلاعات ثبت شده از مستندات پرونده بیمارانی که رضایت به شرکت در پژوهش داشتند، در سامانه اطلاعات بیمارستانی انجام شد؛ در حوزه بیماران همودیالیزی با نظر پزشکان بخش دیالیز بیمارستان فوق تخصصی هاشمی نژاد، متغیرهای موثر احتمالی در دستیابی به هدف مدنظر پژوهش مشخص شدند و طبق آنها فهرستی برای جمع آوری داده ‎ها طراحی گردید که شامل سه بخش مشخصات دموگرافیک بیماران، علایم بالینی، و سابقه بیماری های زمینه ای می باشد. تحلیل های آماری - نظیر میزان همبستگی بین عوامل بر اساس آزمون پیرسون و اجرای یکی از درخت های تصمیم- با استفاده از نرم افزار SPSS اجرا شدند. برای ریشه یابی علل وقوع سکته مغزی نیز از الگوریتم های درخت تصمیم و فناوری داده کاوی در محیط نرم افزار Rapid Miner Studio بهره برده شد.

یافته ها

در مجموع 1566 بیمار آنالیز شدند که ابتدا ارتباط بروز سکته مغزی را ابتدا روی 1098 بیمار سکته ی مغزی بررسی کردیم و در ادامه بر اساس فهرست طراحی شده، بروز سکته مغزی را در 468 بیمار همودیالیزی که کاتتر ورید مرکزی برای آنها در یک دوره پنج ساله تعبیه شده پیمایش نمودیم. در مجموعه داده ی اول، 891 بیمار دچار سکته مغزی ایسکمیک بودند و 207 بیمار هم سکته مغزی هموراژیک داشتند؛ در این بیماران، 388 بیمار دچار مشکلات کلیوی بودند و 64 بیمار هم بیماری مزمن کلیوی داشتند که بررسی ها نشان داد بین بیماری مزمن کلیوی با نوع ایسکمیک سکته مغزی رابطه معنادار وجود دارد (همبستگی پیرسون، با 001/0p<). در مجموعه داده ی دوم هم که همگی بیماران مرحله انتهایی داشتند، از آنها 324 نفر زن و 144 نفر مرد بودند که 368 بیمار با کاتتر دایم بودند و برای 100 نفر هم کاتتر موقت تعبیه شده بود.

نتیجه گیری

این مطالعه نشان داد نوع خاصی از سکته مغزی (ایسکمیک) با بیماری کلیوی مرتبط برشمرده شده است به طوری که ریسک ابتلاء به سکته مغزی در بیمارانی که کاتتر را قبل از فیستول شریانی وریدی استفاده کرده اند تا 84.21% بوده و در حالیکه بین سن بیماران دیالیزی با سکته شان رابطه ی معناداری پیدا نشد، اما علاوه بر تعبیه ی کاتتر، سابقه ی داشتن فشارخون یا دیابت نیز در ریسک سکته مغزی موثر بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p2236068 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!