مقایسه اثرضد باکتریایی و ضد قارچی عصاره آبی و الکلی گیاه ریش بز (Ephedra gerardiana) با کلرهگزیدین 1% بر روی سویه های بیماریزای دهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

گیاه ریش بز با نام علمی Ephedra ازگیاهان دارویی هست که در درمان آسم، گرفتگی بینی و اختلالات سیستم اعصاب مرکزی کاربرد داشته است. تقریبا تمام گونه های این گیاه تطابق و سازگاری با شرایط محیطی و آب و هوایی ایران را دارند و دارای اثرات ضدمیکروبی قابل ملاحظه می باشند. لذا هدف ما در این مطالعه بررسی اثر ضدمیکروبی عصاره آبی و الکلی گیاه ریش بز گونه gerardiana در مقایسه با کلرهگزیدین 1%بر روی تعدادی از باکتری های فلور هان و نیز قارچ کاندیدا آلبیکنسدرمحیط آزمایشگاهی می باشد.

روش کار

اثر ضدمیکروبی عصاره ها با روش میکرودایلوشن براث بر سوش های باکتریایی استرپتوکوکوس موتانس (ATCC35668)، لاکتوباسیل کازیی (ATCC39392)، انتروکوک فکالیس (ATCC:29212) و قارچ کاندیدا آلبیکنس (ATCC10231) مورد ارزیابی قرار گرفت. حداقل غلظت مهارکنندگی (MIC) و حداقل غلظت کشندگی (MBC)، (MFC) با استفاده از شمارش کلنی بر روی محیط بلاد آگار تعیین گردید. تمامی مراحل برای عصاره ها و کلرهگزیدین 1% دو بار انجام شد.

یافته ها

باکتری های انتروکوک فکالیس و استرپتوکوکوس موتانس به عصاره آبی مقاومت نشان دادند. در حالیکه عصاره آبی بر روی لاکتوباسیل کازیی و کاندیدا آلبیکنس اثر بازدارنگی نشان داد. انتروکوک فکالیس به عصاره الکلی نیز مقاوم بود، اما عصاره الکلی بر روی استرپتوکوکوس موتانس، لاکتوباسیل کازیی و کاندیدا آلبیکنس اثر بازدارندگی داشت. کلرهگزیدین 1% بر روی تمامی سوش های باکتریایی و کاندیدا آلبیکنس اثر بازدارندگی نشان داد.

نتیجه گیری

در مطالعه حاضر صرف نظر از انتروکوک  فکالیس که به تمام رقتهای عصاره آبی و الکلی مقاوم بود، نشان داد عصاره آبی و الکلی گیاه ریش بز بر روی با کتریهای گرم مثبت مورد مطالعه و کاندیدا آلبیکنس دارای خاصیت بازدارندگی می باشند. در مقایسه با کلرهگزیدین 1% به عنوان محلول دهانشویه تجاری که دارای عوارض جانبی تغییر رنگ دندان می شود، می توان از  عصاره گیاه ریش بز به تنهایی یا همراه با سایر عوامل ضدمیکروبی به عنوان دهان شویه استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p2236078 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!