اولویت بندی گیاهان مرتعی از منظر کارکرد اکولوژیک بر اساس دانش بومی مرتعداران (مطالعه موردی: منطقه طیطوئیه در شهرستان بافت)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اولویت بندی گیاهان مرتعی از نظر کارکردهای اکولوژیک از دغدغه های اصللی در عملیلاتی کلردن استفاده چندمنظوره مراتع میباشد. با توجه به اینکه استفاده از کارکردهای مختلف گونه های گیاهی در مراتع میتواند به افزایش درآمد مرتعداران و تغییر از اقتصاد تکمعیشتی به چندمعیش تی منجلر گلردد، لیکن تحقیق با هدف اولویت بندی گیاهان مرتعی طی سالهای 6931 الی6931 در سامانه عرفی ططوییه شهرستان بافت، کرمان، ایران بر اساس دانشبومی بهرهبرداران بلا اسلتفاده از روشلهای رونلد سلسلله مراتبلی تحلیلی AHP و نرم افزار VIKOR انجام شد. نتایج ، بر اساس تحلیل روش سلسله مراتبی پرسشنامه ها بلرروی 93 گونه گیاهی، نشان داد که ضرایب اهمیت گونهه ای گیاهی برای انواع عملکردها از جمله تولید علوفه، دارویی، زیبایی، زنبورداری و حفظ خاک متفاوت است. در این راستا، یک گیاه با ضلریب اهمیلت مشلابه بلرای همله عملکردها وجود ندارد. ساخت سناریو VIKOR نشان داد که، نمره گل اری 92/0 ضلرایب بله عملکلرد تولیلد علوفه  و همچنین دادن یک به عنوان ضریب مساوی برابر باقیمانده باعث شد گونه های aucheri Artemisia حتی وقتی که عملکرد توابع علوفه ای با ضریب 92/0 ،20/0 و 12/0 به دست آمد، در اولویت اول قرار گرفت، عالوه براین، با دادن این ضرایب به سایر کارکردها  به جز سناریو 8 و 69 که در آن ها به ترتیب ضرایب 2/0 و 12/0 به کارکرد زیبایی و بقیه به سایر کارکردها امتیازدهی میشوند و نتیجله آن scoparia Amygdalus به عنوان اولویت اول بود aucheri Artemisia جایگاه اولویت اول را به خود اختصاص داد. اولین مورد با توجه به دانشبومی، واقعیت زمینی و نتیجه گیری سناریو، میتوان نتیجه گرفت که از آنجا کله aucheri Artemisi تقریبا در تمام سناریوها بعنوان گونه اولویتدار اول در برنامه ریزی و مدیریت قابل اسلتفاده اسلت . بنلابراین میتوان در استفاده چندگانه از مراتع اندیشمند وکنترلپ یر بود. باتوجه به زیستگاه های گسترده Artemisia aucheri در مراتع کوهستانی ایران، این تحقیق میتواند برای افزایش درآمد دارندگان دامنه با دید کلل نگلر باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
369 تا 380
لینک کوتاه:
magiran.com/p2236940 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!