امکان سنجی راهبردی کردن روابط با پشتون ها

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

ارتباط با مردم به موازات ارتباط با دولت‌‌ها، از مولفه‌های سیاست خارجی ایران است. در واقع، جمهوری اسلامی با توجه به ماهیت اعتقادی و ایدیولوژیک خود، در کنار ارتباط با حاکمیت‌ها، ارتباط با مردم را در دستورکار قرار داده است. منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایجاب می‌کند که امنیت پایداری را در مرزهای خود ایجاد کند. عمده مرزهای ایران با افغانستان، پشتون‌نشین است. به دلیل همسایگی با افغانستان، وجود ارتباط حسنه با قوم پشتون‌ ضرورت دارد و باید از ظرفیت‌‌های آنها استفاده کرد و اجازه نداد که این پتانسیل در اختیار دشمن قرار گیرد. بنابراین اهمیت ارتباط و تعامل با پشتون‌ها بر کسی پوشیده نیست.
ایران باید رویکرد خود را تغییر دهد و متناسب با شرایط جدید با قوم پشتون کار کند. باید بار دیگر پشتون‌ها را در حوزه تمدنی جمهوری اسلامی ایران تعریف کرد. برای انجام این کار، ابتدا نیاز است نوعی تبارشناسی از قوم پشتون صورت بگیرد و بر اساس آن، راهبردنویسی شود. از میان سه دسته پشتون ها شامل احزاب و شخصیت‌های متعادل، احزاب و شخصیت‌های افراط‌گرا، احزاب و شخصیت‌های تکنوکرات و غرب‌گراها، جمهوری اسلامی سعی کرده است با هر کدام از آنها تعامل برقرار کند؛ اما باید تغییر رویکرد دهد و به سمت توده و بدنه مردمی پشتون برود. طبیعتا نمی‌توان یک نسخه کلی و کامل برای این سه دسته پیچید و باید بر اساس دسته‌بندی انجام‌شده و متناسب با هر حزب و گروه و جریان پشتون، اقدام به برنامه‌نویسی کرد. با توجه به شرایط جدید افغانستان، طالبان را باید در خوش‌بینانه‌ترین حالت، در حکومت و در بدبینانه‌ترین حالت، خود حکومت دید.

زبان:
فارسی
صفحات:
173 تا 198
لینک کوتاه:
magiran.com/p2237867 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!