اعتبارسنجی مدل تدوین شده رصدخانه صنایع پتروشیمی در سطح کلان (مورد مطالعه: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

 مدیران همواره در جست وجوی این بوده اند که بتوانند آینده شرکت را پیش‌بینی کنند تا شاید از این مجرا گامی موثر در ساختن و یا تغییر آینده بردارند. این موضوع سبب شده است که اندیشمندان و صاحب نظران در حوزه‌های مختلف در جست وجوی راهکارهایی برای غلبه بر پدیده‌ رو به رشد عدم اطمینان و توجه ویژه به آینده‌پژوهی، آینده‌نگاری و مطالعات آینده باشند. هدف پژوهش حاضر، افزایش توانمدی شرکت‌ها به منظور پیش‌بینی آینده صنعت پتروشیمی و اعتبارسنجی ابعاد مختلف مدل رصدخانه تدوین شده در سطح کلان است.

روش شناسی: 

این پژوهش از نوع آمیخته است که در بخش کیفی با مدیران دارای تجربه بیش از 10 سال در صنعت پتروشیمی مصاحبه شد و مصلحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری که 20 مصاحبه را دربرگرفت، ادامه یافت. گزاره های پژوهش به کمک روش داده بنیاد با رویکرد چارمز استخراج و توسط نرم افزار MAXQDA تحلیل شد. جامعه آماری بخش کمی، 462 نفر از مدیران شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس را شامل می شود که تعداد نمونه به کمک فرمول کوکران در سطح خطای 10 درصد 80 نفر مشخص شد. در بخش کمی، پرسشنامه پژوهشگر ساخته در میان 90 نفر از مدیران شرکت‌های زیرمجموعه در سطوح مختلف توزیع و درنهایت 82 پرسشنامه برای تحلیل مناسب تشخیص داده شد. به منظور بررسی داده های بخش کمی از روش تحلیل عاملی به کمک نرم افزار های SPSS و WarpPLS استفاده شد.

یافته ها و نتایج پژوهش: 

مدل رصدخانه صنایع پتروشیمی پژوهش در قالب 7 مفهوم اصلی، 21 مفهوم محوری و 127 گزاره ارایه شد. اعتبار مدل تدوین شده مورد سنجش قرار گرفت که از این نظر ابعاد و مولفه های مدل رصدخانه مورد تایید است. ابعاد استخراج شده و ضریب اهمیت هر یک از آن ها شامل مسایل سیاسی (791/0)، مسایل اقتصادی (952/0)، مسایل زیست‌محیطی (596/0)، مسایل اجتماعی (402/0)، مسایل فناوری (720/0)، مسایل قانونی (842/0) و مسایل بین‌المللی (682/0) مشخص شد. بر این اساس رصد ابعاد و مولفه‌های شناسایی شده مرتبط، به عنوان داده و اطلاعات ورودی، به کسب و انتشار دانش و خرد بیشتر در این حوزه منجر می شود و مدیران شرکت را در تصمیم‌گیری بهتر و آینده‌نگری یاری می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
177 تا 204
لینک کوتاه:
magiran.com/p2237933 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!