تاثیر مکمل یاری اسید لینولئیک کونژوگه بر الگوی اسیدچرب و پروفایل لییپد سرم بیماران مبتلا به سرطان رکتال تحت درمان با کمورادیوتراپی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به اهمیت کنترل عود مجدد بیماری سرطان کولورکتال و تاثیر پروفایل لیپیدی سرم و نوع چربی غشای تومور بر میزان پاسخ به درمان و بقا و عدم وجود مطالعه‌ی بالینی در مورد اثر مکمل یاری اسید لینولییک کونژوگه (Conjugated linoleic acids یا CLA) در این بیماران، مطالعه‌ی حاضر تاثیر مکمل یاری CLA بر الگوی اسیدهای چرب و پروفایل لیپیدی سرم و نشانگر تومور (Carcinoembryonic antigen یا CEA) در بیماران مبتلا به سرطان رکتال تحت درمان با کمورادیوتراپی قبل از عمل جراحی مورد بررسی قرار گرفت.

روش‌ها

در این کارآزمایی بالینی، 31 بیمار مبتلا به سرطان رکتال تحت درمان با کمورادیوتراپی به طور تصادفی به دو گروه مورد یا مکمل (15 = n) و شاهد یا دارونما (16 = n) تقسیم شدند. گروه مکمل، روزانه 3 گرم اسید لینولییک کونژوگه و گروه دیگر، دارونما به مدت 6 هفته دریافت کردند. قبل و بعد از مداخله، اسیدهای چرب، مقادیر تری‌گلیسیرید، کلسترول، Low-density lipoprotein-cholesterol (LDL-C)، High-density lipoprotein-cholesterol (HDL-C) و CEA سرم ارزیابی شدند.

یافته‌ها

مکمل یاری با CLA سبب افزایش درصد ایزومرهای CLA در مقایسه با دارونما شد (35/0 = P). همچنین، مقادیر آلفا اسید لینولنیک در گروه مکمل به طور معنی‌داری افزایش (01/0 = P) و مجموع اسیدهای چرب امگا6 و نسبت امگا6 به امگا3 کاهش یافت؛ در حالی که در گروه دارونما این مقادیر افزایش یافتند. مکمل یاری با CLA در مقایسه با دارونما تاثیر معنی‌داری بر پروفایل لیپیدی سرم نداشت (05/0 < P).

نتیجه‌گیری

با توجه به اثرات مثبت مکمل CLA بر مقادیر اسیدهای چرب امگا3 و این که مطالعه‌ی حاضر، اولین مطالعه‌ی بالینی در مورد تاثیر مکمل یاری CLA در این بیماران بود. برای تعمیم یافته‌های مطالعه‌ی حاضر، انجام مطالعات با حجم نمونه‌ی بیشتر ضروری به نظر می‌رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
996 تا 1003
لینک کوتاه:
magiran.com/p2238233 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!