توزیع فراوانی ادم استخوانی و محل های آناتومیک شایع آن در بیماران با پارگی رباط صلیبی قدامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

زانو، بزرگ‌ترین مفصل سینوویال بدن و با آسیب پذیری زیادی است که در هر طرف، به وسیله‌ی لیگامان‌های جانبی (کولترال) از جمله رباط صلیبی قدامی تقویت می‌شود. آسیب‌های Anterior cruciate ligament (ACL) ممکن است با ادم استخوانی همراه باشد. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که محل ادم استخوانی، بیانگر مفاهیم بالینی مهمی است و می‌تواند مکانیسم ایجاد آسیب را منعکس کند. از این رو، هدف از انجام این مطالعه، بررسی توزیع فراوانی و محل‌های آناتومیک شایع ادم استخوانی در بیماران با پارگی رباط صلیبی قدامی می‌باشد.

روش‌ها

در این مطالعه‌ی مقطعی، افراد طبق معیارهای ورود با پارگی لیگامان صلیبی قدامی به روش تمام شماری وارد مطالعه شدند. سپس، اطلاعات مورد نیاز شامل سن، جنس و گزارش Magnetic resonance imaging (MRI) از جمله وجود یا عدم وجود ادم استخوانی و محل آناتومیک آن ثبت گردید. ادم استخوان به صورت افزایش سیگنال در تصاویر T2 در MRI تعریف شد.

یافته‌ها

در مجموع، 291 بیمار با میانگین سنی 84/13 ± 85/38 سال مورد مطالعه قرار گرفتند که 192نفر (66 درصد) مذکر و 99 نفر (34 درصد) مونث بودند. از این بین، 120 مورد (2/41 درصد) دارای ادم استخوانی بودند و پلاتوی لترال تیبیا و کندیل لترال فمور به عنوان محل‌های آناتومیک شایع‌تر ادم استخوانی شناخته شدند، اما اختلاف شیوع ادم استخوانی و محل‌های آناتومیک آن بین گروه‌های سنی، جنسی و وضعیت تاهل معنی‌دار یافت نشد.

نتیجه‌گیری

ادم استخوانی در آسیب‌های زانو که منجر به آسیب رباط صلیبی قدامی می‌شود، به نسبت شایع است. بنابراین، با توجه به محل‌های شایع ادم استخوانی در MRI، شایع‌ترین مکانیسم آسیب رباط صلیبی قدامی در مردان 40-20 مکانیسم پیوت شیفت است

زبان:
فارسی
صفحات:
965 تا 970
لینک کوتاه:
magiran.com/p2238235 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!