بررسی مکانیسم سمیت سلولی و آپوپتوزی عصاره ی هیدروالکلی کورم زعفران Crocus sativus بر رده سلولی گلایوبلاستوم مولتی فرم (U87)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

 امروزه، ترکیبات گیاهی با خواص ضد سرطانی و مکانیسم های چند تایی مورد علاقه دانشمندان قرار گرفته اند. مطالعات نشان داده است که برای درمان بیماری های چند عاملی مانند سرطان باید روی ترکیباتی با چند مکانیسم تاکید داشت که یکی از این ترکیبات جالب توجه، عصاره زعفران می باشد. از همین رو در این تحقیق، ارزیابی اثرات عصاره هیدروالکلی کورم زعفران به عنوان داروی ضد تومور بر قابلیت حیات سلول های سرطان گلایوبلاستوم بررسی شد.

مواد و روش ها:

 در این مطالعه عصاره کورم زعفران (Crocus sativus. L) به روش خیسانده تهیه شد. سلول های سرطان گلایوبلاستوما رده سلولی  U87[1]از بانک سلولی پاستور تهیه گردید و چندین بار مورد پاساژ قرار داده تا سلول ها به تعداد لازم رسیدند. سایتوتوکسی دارو و عصاره کورم زعفران هر یک به طور جداگانه و همزمان براساس تست رنگ سنجی MTT با غلظت های معین از دارو و عصاره در تیمارهای 24،48،72 ساعت انجام شد و میزان تغییرات آپوپتوژنیک غلظت های  120 و  240 میکرو گرم بر میلی لیتر عصاره و شاهد به روش فلوسایتومتری و پروپیدیوم یداید بررسی شد. همچنین سنجش ROS  هر یک از غلظت های عصاره و شاهد به روش فلوریمتری و رنگ آمیزی DCF-DA انجام شد.

نتایج

 نتایج آزمون نشان داد که بیشترین مقدار سمیت مربوط به تیمار 400 میکرو گرم بر میلی لیتر عصاره با سمیت حدودا 90 درصد و سپس تیمار 200 میکروگرم بر میلی لیتر با سمیت 60 درصد بود. بیشترین مقدار سمیت داروی تموزولامید مربوط به تیمار 125 میکرو مولار با سمیت 55 درصد سلول ها بود. بیشترین مقدار آپوپتوز تیمارهای استفاده شده در 24 و 48 ساعت مربوط به تیمار 240 میکرو گرم بر میلی لیتر عصاره بود که براساس داده های فلوسایتومتری به ترتیب 87 و 95 درصد سلول ها در این تیمار کشته شدند. آزمون ROSدر ساعت 6 نشان داد بیشترین مقدار جذب در غلظت 240 به دست آمد و تیمار 120 میکرو گرم بر میلی لیتر عصاره هیدروالکلی کورم زعفران از لحاظ عدد جذب در کلاس b قرار گرفت.

نتیجه گیری:

 نتایج حاصل از تیمار 24،48،72 ساعت عصاره کورم زعفران و تموزولامید نشان از وجود اثرات ضد توموری آنها بر روی سلول سرطانی گلایوبلاستوما داشت و نتایج وابسته به دوز و زمان بودند و در بررسی نتایج میزان اثرات سایتوتوکسیک و آپوپتوژنیک و اکسیداتیو سلولی نشان از معناداری در سطح (p <0.0001) داشت و مشخص شد که عصاره کورم زعفران می تواند استرس اکسیداتیو در رده سلول سرطانی U87 را تا حد قابل ملاحظه ای افزایش دهد. 

زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2240618 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!