پروفایل بیانی mRNA مختص بافت ژن ESR2 در بز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

 برآوردها نشان می دهد که در دنیا تقریبا سی میلیون راس بز و در ایران حدودا پنج میلیون راس بز کرکی در حال نگهداری و پرورش است. یکی از با اهمیت ترین این نژادها بز کرکی راینی است. هورمون های استروییدی از طریق تنظیم رونویسی ژن های هدف وظایف فیزیولوژیکی خود را انجام می دهند. به طوری که گیرنده های این هورمون ها از طریق شبکه های رونویسی در پوکی استخوان، التهاب و سرطان نقش ایفا می کنند. گیرنده استروژن (ER) یک فاکتور رونویسی است که واسطه عملکرد هورمون استروژن در بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیکی و آسیب شناختی است. دو گیرنده استروژن وجود دارد، ESR1  و  ESR2که در اندام های تولید مثلی واقع شده اند. میزان تولید مثل، به ویژه باروری، یکی از مهم ترین صفات اقتصادی در تولید حیوانات است و توسط عوامل ژنتیکی و محیطی تنظیم می شود. لذا، هدف این پژوهش بررسی پروفایل بیانی ژن ESR2 در بافت های مختلف بز کرکی راینی با استفاده از Real Time PCR بود. 

مواد و روش ها: 

نمونه گیری از بافت های بیضه، تخمدان، رحم، پستان، مغز، کلیه و قلب یک راس بز نر و یک راس بز ماده در کشتارگاه انجام شد (از هر بافت 3 تکرار). از بافت های مورد نظر استخراج RNA کل انجام و کیفیت و کمیت آن ارزیابی شد. سپس cDNA ساخته و Real Time PCR اجرا شد. همچنین از ژن خانه دار GAPDH به عنوان کنترل استفاده شد. منحنی های ذوب بررسی و تجزیه و تحلیل داده های حاصل از Real Time PCR انجام شد. 

نتایج

 نتایج منحنی های Real Time PCR و مشاهده نتایج الکتروفورز محصولات PCR روی ژل آگارز 2 درصد نشان داد که ژن ESR2 در بافت های بیضه، تخمدان، رحم، پستان، مغز، کلیه و قلب بیان شده است. بیشترین میزان بیان در تخمدان و سپس مغز و رحم مشاهده شد و کمترین سطح بیان مربوط به بافت های کلیه، قلب و بیضه بود. 

نتیجه گیری:

 با توجه به نتایج پژوهش حاضر و نتایج سایر محققین می توان نتیجه گرفت که ESR2 نقش مهمی در باروری ماده ها دارد، در پژوهش حاضر مشخص شد ESR2در بافت تخمدان نسبت به بافت های دیگر بسیار بیشتر بیان می شود. لذا، ESR2 به احتمال زیاد برای باروری ماده ها بسیار ضروری هستند و نتایج این پژوهش را برای پژوهش های آینده جهت توصیف نقش ژن ESR2 به عنوان یک ژن کاندیدا برای باروری بهتر و فیزیولوژی طبیعی در حیوانات اهلی، به ویژه بز فراهم کرده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
167 تا 181
لینک کوتاه:
magiran.com/p2240625 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!