ترسیم ‏ نقشه علمی تحولات نوین فناوری اطلاعات سلامت بر اساس مقالات ‏WoS‏: 2017-2010‏

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

ترسیم نقشه علمی، نقش مهمی در کشف الگوهای پنهان حوزه های پژوهشی به ویژه حوزه های چند رشته ای و نوین دارد. هدف این مطالعه، شناسایی رویکردهای پژوهشی مهم در حوزه فناوری اطلاعات سلامت در جهان بوده، که از طریق ترسیم نقشه تحولات علمی سال های اخیر این حوزه انجام گرفته است.

روش بررسی

این پژوهش، از نوع توصیفی بوده، که با روش علم سنجی انجام شده است. بدین منظور مطالعات و مقالات مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات سلامت در جهان از پایگاه WoS بین سال های 2017-2010، به تعداد 5301 مقاله استخراج شد. سپس منابع بدست آمده در نرم افزار Histcite نسخه 12.03.17 وارد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

پس از جمع بندی مقالات استخراجی، 6 خوشه حوزه فناوری اطلاعات سلامت در جهان شناسایی شد. خوشه اصلی و مقاله رابط کانونی در این حوزه در زمینه «هزینه-سودمندی سیستم های اطلاعاتی» به ویژه پرونده الکترونیکی سلامت است. خوشه های فرعی شامل: «موفقیت و شکست سیستم های اطلاعاتی و مشکلات پیاده سازی»، «چالش های فناوری اطلاعات سلامت در حوزه امنیت و محرمانگی و تاثیر آن بر اخلاق پزشکی»، «نقش فناوری اطلاعات سلامت در بهبود کیفیت خدمات سلامت»، «هم کنش پذیری در سطح پرونده الکترونیک سلامت» و «آینده فناوری اطلاعات سلامت و کاربردهای آن نظیر Telemedicine و Telehealth» است.

نتیجه گیری

هزینه و سودمندی سیستم های اطلاعاتی حوزه اصلی پژوهش در زمینه فناوری اطلاعات سلامت بر اساس مقالات WoS در جهان بود. این مسئله با موفقیت و شکست سیستم های اطلاعاتی و توجه به کاربرد پذیری سیستم های اطلاعات سلامت ارتباط نزدیک داشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p2243420 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!