تاثیر ‏ تقویت عضلات دور کننده و چرخاننده خارجی هیپ بر وضعیت لگن در صفحه فرونتال در مردان دارای ‏ولگوس پویای زانو طی حرکت فرود تک پا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

  افتادگی لگن در سمت مخالف پای تکیه گاه، طبق نظریات بیانگر ضعف عضلات دورکننده و چرخاننده خارجی هیپ می باشد. این ضعف با ایجاد نقص در انتقال نیرو در بدن می تواند ریسک بروز آسیب های اندام تحتانی را افزایش دهد. علی رغم وجود ارتباط تاکنون تحقیقات محدودی در زمینه تاثیر تقویت این عضلات بر وضعیت لگن انجام شده است. لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی تقویت عضلات دور کننده و چرخاننده خارجی هیپ بر وضعیت لگن در صفحه فرونتال طی حرکت فرود تک پا می باشد.

روش بررسی

سی دو مرد دارای ولگوس زانو بیش از 8 درجه به صورت در دسترس و هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه تجربی (16 نفر، سن: 1/82±22/35 سال، قد: 0/07±1/78 متر، وزن: 11/6±70/92 کیلوگرم) و کنترل (16 نفر، سن: 1/79±22/66 سال، قد: 0/05±1/8 متر، وزن: 11/61±71/011 کیلوگرم) قرار گرفتند. پس از انجام پیش آزمون، گروه تجربی سه جلسه در هفته (هر جلسه 45-60 دقیقه) و به مدت هشت هفته تمرینات تقویتی عضلات دورکننده و چرخاننده خارجی هیپ را به صورت دو طرفه و گروه کنترل فعالیت های معمول روزانه خود را انجام دادند و در انتها از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. در مرحله پیش و پس آزمون، قدرت عضلات هیپ با استفاده از دینامومتر ایزوکنتیک (کین کام) و اطلاعات کینماتیک طی سه حرکت پرش و فرود ثبت و وضعیت لگن در صفحه فرونتال با استفاده از نرم افزارهای  QTM و Visual 3D محاسبه شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه های تکراری در سطح معناداری (05/0p <) توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

  یافته های پژوهش حاضر نشان داد که اثر متقابل گروه آزمایشی و زمان اندازه گیری برای قدرت کانسنتریک و اکسنتریک عضلات دور کننده (0/001>p <0/001 ،p) و چرخاننده خارجی هیپ (0/02=p <0/001 ،p) و حداکثر زاویه بالا رفتن لگن (0/047=p) و دامنه پایین افتادن لگن (0/005=p) در صفحه فرونتال معنی دار بود. نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که در گروه تجربی میانگین نمرات قدرت کانسنتریک و اکسنتریک عضلات دور کننده (0/001>p=0/004 ،p) و چرخاننده خارجی هیپ (0/001>p=0/01،p) در پی هشت هفته تمرینات افزایش و زاویه بالا رفتن لگن (0/04 =p) و دامنه پایین افتادن آن (0/008=p) نیز کاهش یافته است. اما در گروه کنترل تغییر معنی داری مشاهده نشد (0/05<p).

نتیجه گیری

هشت هفته تمرینات تقویتی عضلات دور کننده و چرخاننده خارجی هیپ می تواند در بهبود قدرت کانسنتریک و اکسنتریک عضلات دورکننده و چرخاننده خارجی و وضعیت لگن در صفحه فرونتال هنگام فرود تک پا موثر باشد..

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 105
لینک کوتاه:
magiran.com/p2243425 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!