تاثیر ال دوپا و بلوکه کردن گیرنده های دوپامینی بر بیان ژن آروماتاز و غلظت سرمی LH در سندروم تخمدان پلی کیستیک مدل موش های صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) با سطوح بالای آندروژن ها، نسبت LH/FSH، فعالیت پایین آروماتاز و مسیر پیام رسانی دوپامینرژیکی همراه است. در تحقیق حاضر، اثرات ال دوپا و آنتاگونیست های گیرنده دوپامین بر بیان ژن  آروماتاز (Cyp19)  و غلظت سرمی LH در موش های صحرایی مدل PCOS بررسی شد.

مواد و روش ها

بعد از القای PCOS با  استرادیول والرات، موش های صحرایی  PCOS سالین، mg/kg100 ال دوپا یا تزریق همزمان mg/kg10سولپرید، mg/kg 1 SCH23390  و mg/kg 100ال دوپا را دریافت کردند. پنج موش صحرایی سالم در مرحله استروس به عنوان گروه کنترل استفاده شد. غلظت سرمی LH و بیان نسبی ژن آروماتاز با به ترتیب با روش رادیوایمنواسی و ریل تایم PCR اندازه گیری شدند.

نتایج

میانگین سطوح mRNAی  آروماتاز در هیپوتالاموس و تخمدان گروه PCOS در مقایسه با گروه سالم کاهش معنی دار و میانگین غلظت سرمی LH در گروه PCOS در مقایسه با گروه سالم افزایش معنی دار پیدا کرد. ال دوپا بیان نسبی آروماتاز هیپوتالاموسی و تخمدانی را در مقایسه با گروه PCOS به طور معنی داری افزایش و میانگین غلظت سرمی LH را در مقایسه با گروه PCOS به طور معنی داری کاهش داد. آنتاگونیست های گیرنده های دوپامین شامل سولپرید و SCH23390  اثرات تحریکی ال دوپا بر بیان ژن آروماتاز در هیپوتالاموس و اثرات مهاری آن بر غلظت سرمی هوررمون LH را بلوکه کرد. ولی  سولپرید و SCH23390  اثرات تحریکی ال دوپا بر بیان ژن آروماتاز تخمدانی را مهار نکردند.  

نتیجه گیری

ال دوپا از طریق کاهش ترشح LH و افزایش بیان ژن آروماتاز  ممکن است در کنترل  وضعیت PCOS دخالت داشته باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
2448 تا 2455
لینک کوتاه:
magiran.com/p2243478 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!