اثر ضد میکروبی عصاره های اکالیپتوس و ازگیل بر کلبسیلا پنومونیه جداشده از عفونت های ادراری در بیمارستان های رشت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کلبسیلا پنومونیه، پاتوژن فرصت طلب در ایجاد عفونت های بیمارستانی است. امروزه استفاده از داروهای با منشا گیاهی، بر ضد باکتری های با مقاومت دارویی اهمیت ویژه ای یافته است. هدف از مطالعه حاضر تعیین میزان فراوانی کلبسیلا پنومونیه های تولیدکننده بتالاکتامازهای وسیع الطیف در جدایه های بالینی شهر رشت و بررسی اثر ضد میکروبی عصاره های اکالیپتوس و ازگیل بر این باکتری ها است.

مواد و روش ها:

 در این مطالعه تعداد 45 جدایه کلبسیلا پنومونیه از عفونت های ادراری جدا شدند. تولید آنزیم های بتالاکتاماز در این جدایه ها به ترتیب از روش دابل دیسک دیفیوژن و دیسک دیفیوژن بررسی شد. وجود ژن های TEM و  SHVبا استفاده از پرایمرهای اختصاصی به روش PCR موردبررسی قرار گرفت، سپس اثر ضد میکروبی عصاره برگ اکالیپتوس و ازگیل بر باکتری های تولیدکننده بتالاکتاماز به روش انتشار از چاهک و تعیین حداقل غلظت بازدارندگی (MIC) و حداقل غلظت کشندگی (MBC) عصاره ها به روش براث ماکرودایلوشن بررسی گردید.

نتایج

26 جدایه از 45 مورد کلبسیلا پنومونیه جداسازی شده، مولد بتالاکتاماز بودند. پس از انجام PCR (53%) دارای ژن های TEM و  SHVبودند که در این میان به ترتیب 42% و 11% جدایه ژن های TEM و  SHVمثبت بودند. MIC عصاره های آبی و اتانولی اکالیپتوس و ازگیل به ترتیب بین 31-5/17و 250-165 میلی گرم بر میکرولیتر و MBC به ترتیب بین 250-165 و 1000-600 میلی گرم بر میکرو لیتر است.

نتیجه گیری: 

یافته های این مطالعه نشان داد، عصاره های گیاهی اکالیپتوس و ازگیل بر ضد باکتری های مقاوم، خواص ضد میکروبی دارند و می تواند به عنوان یک رهیافت در درمان عفونت های کلبسیلایی بخصوص در درمان عفونت های ادراری مورداستفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
2588 تا 2599
لینک کوتاه:
magiran.com/p2243492 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!