تحلیل معنا در قالیچه محرابی موجود در موزه متروپولیتن با روش آیکونولوژی
قالیچه محرابی، مجموعه ای غنی از هنرهای ایرانی است. در این مجموعه قالیچه های نفیسی موجود است که با آمن الرسول آغاز شده و در زیر پیشانی محراب به کتیبه «الله اکبرا کبیرا» ختم می گردد. از ویژگی این متن کلامی آن است که به صورت وارونه بافته شده است. بنابراین با توجه به ساختار دقیق هندسی قالیچه، و زربفت بودن آن به نظر می رسد در این ازدحام آیات، وارونگی کتیبه و همنشینی نقش مایه های گیاهی معنایی نهفته باشد. بنابراین سوال این است: دستیابی به معنای نهفته در لایه های زیرین این متن چگونه میسر می گردد؟ برای رسیدن به پاسخی مناسب باید معنای پنهان در لایه های مختلف آشکار گردد. بنابراین با روش توصیفی- تحلیلی و با شیوه آیکونولوژی پانوفسکی، معنا از برایند لایه های مختلف متن حاصل می گردد و از طریق زنجیره به هم پیوسته معانی، می توان به این مهم دست یافت که هنرمند طراح، آگاهانه یا ناآگاهانه اثری خلق کرده که بیانگر سیر و سلوک نمازگزار باشد.
آیکونولوژی ، قالیچه محرابی ، دوره صفویه ، سلوک ، عرفان
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.