بررسی عوامل موثر بر طول مدت بستری بیماران مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک تحت درمان با ترومبولیز داخل وریدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

استروک یا سکته مغزی ایسکمیک یکی از شایع ترین بیماری های نورولوژیک است که در بسیاری از موارد منجر به ناتوانی بیماران می شود. این مطالعه با هدف بررسی فاکتورهای موثر بر طول مدت بستری در بیماران مبتلا به استروک ایسکمیک تحت درمان ترومبولیتیک طراحی شد.

مواد و روش ها:

 این مطالعه توصیفی-تحلیلی به صورت گذشته نگر بر روی پرونده های بیماران بزرگسال پی درپی مراجعه کننده با تشخیص استروک ایسکمیک که درسال های97-1395 در بخش مغز و اعصاب بیمارستان بوعلی سینا ساری تحت درمان ترومبولیتیک با آلتپلاز قرار گرفته اند، طراحی شد. فاکتورهای مرتبط با طول مدت بستری مورد بررسی قرارگرفت.

یافته ها: 

پرونده 173 بیمار بررسی شدند که 95 بیمار (9/54 درصد) آن ها مرد بودند. میانگین سنی بیماران 3/12±5/68 سال بود. در سیر بستری 7/19 درصد بیماران دچار پنومونی، 8/9 درصد دچار عفونت ادراری و 1/2 درصد به سایر عفونت ها دچار شده بودند. عوارض هموراژیک ناشی از آلتپلاز در 7/12 درصد بیماران مشاهده شد. 6/52 درصد بیماران کم تر از 7 روز و 47/4 درصد به مدت 7 روز و بیش تر در بیمارستان بستری بودند. طول مدت بستری در بیمارستان با هایپرلیپیدمی (005/0=P)، شدت سکته مغزی (02/0=P)، درگیری عروق بزرگ (001/0P<)، عوارض هموراژیک (004/0=P) و ابتلا به عفونت بیمارستانی (001/0<p) رابطه معنی دار داشت.

استنتاج

هایپرلیپیدمی، فاکتورهای مرتبط با شدت سکته مغزی، عوارض ترومبولیز و عفونت های بیمارستانی بر طول مدت بستری بیماران استروک ایسکمیک دریافت کننده آلتپلاز موثر بوده و رویکرد مناسب با هدف پیشگیری و رفع این فاکتورها باید در اداره بیماران مدنظر قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2243699 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!