ارتباط میان اندازه های دندان های قدامی با نسبت های صورتی در بیماران با دندان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

زیبایی یکی از مهم ترین دلایل مراجعه بیماران جهت درمان های پروتزی می باشد. انتخاب سایز مناسب و نزدیک به واقعیت دندان های قدامی در بیماران پروتزی و بی دندان برای دست دندان های کامل چالشی بزرگ برای بیمار و دندانپزشک است. این مطالعه جهت دستیابی به نسبت های نسبتا نزدیک جهت انتخاب دندان های قدامی طراحی شد.

مواد و روش ها: 

در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 121 بیمار گروه پژوهش را تشکیل دادند. معیارهای مورد نظر بر روی هر بیمار با استفاده از کولیس معمولی ورنیر (Vernier Caliper، مدل Tuff با دقت 05/0 میلی متر) در تماس با بافت نرم صورت، با حداقل فشار در حالت نشسته، دندان ها در رابطه مرکزی، لب ها در حالت استراحت و سر بیمار در موقعیت طبیعی، اندازه گیری شد. میانگین 3 بار اندازه گیری به عنوان نتیجه نهایی ثبت شد. داده ها وارد نرم افزار آماری 25SPSS شدند و از شاخص های میانگین و انحراف معیار جهت توصیف داده استفاده شد.

یافته ها:

 ارتباط بین سایز دندان های قدامی با فاصله آلا تا آلای بینی رابطه معنی دار مثبتی بود (037/0= P) و بین فاصله آلا تا آلای بینی و فاصله نوک کانین تا نوک کانین ارتباط معنی دار مثبتی وجود داشت (014/0= P). بین سایز دندان های قدامی با فاصله بین دو قوس زایگوما (947/0= P) و همچنین بین عرض دندان های قدامی با فاصله بین میاتوس داخلی و خارجی چشم رابطه معنی داری وجود نداشت (297/0= P و 952/0= P).

استنتاج

طبق یافته ها، میانگین اندازه پارامترهای صورتی و دندانی در دو جنس متفاوت بوده و عرض و ارتفاع صورت و همچنین عرض و ارتفاع دندان سانترال ماگزیلا در مردان در مقایسه با زنان بیش تر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
100 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p2243704 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!