مکان‏ یابی ایستگاه‏ های هواشناسی جاده ‏ای با استفاده از روش تحلیل سلسله ‏مراتبی ‏(محور مورد مطالعه: محورهای کوهستانی البرز)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مشکلات ناشی از شرایط جوی در محورهای کوهستانی البرز، به ‏ویژه در فصل زمستان، از موارد قابل مطالعه در زمینه علوم هواشناسی است. بنابراین، قرارگیری موقعیت مناسب ایستگاه‏های هواشناسی جاده‏ای از اهمیت بسزایی برخوردار است. بدین منظور، برای تعیین مکان مناسب ایستگاه‏های هواشناسی جاده‏ای، معیار مخاطرات اقلیمی شامل بارش، یخبندان برای شاخص‏های زمان شروع و خاتمه و تعداد روزهای یخبندان، دما جهت بررسی دمای کمینه و بیشینه با مقدار کمتر از 10- و بیشتر از 35 درجه سلسیوس، داده‏های ماهواره‏ای سطح پوشش برف، معیار ژیومورفولوژیکی شامل ریزش سنگ، نقاط زمین‏لغزش و گسل‏های فعال، معیار ترافیکی شامل نقاط پرتصادف و شرایط محیطی معیار اقتصادی-امنیتی قرار می‏گیرد. سپس، با استفاده از روش فرایند تحلیل سلسله‏ مراتبی و وزن‏دهی به هر یک از معیارها، نقشه نهایی الویت‏بندی محور چالوس و هراز تهیه و ایستگاه ‏های هواشناسی جاده‏ای پیشنهاد داده می‏شود. نتایج نشان داد که پس از الویت‏بندی محورها از نظر نیاز به ایستگاه‏های جدید، با تحلیل Location-Allocation و بررسی فواصل بهینه محورها از راهداری، جایگاه‏های سوخت، دوربین‏های نظارتی، و روستاهای اطراف محور، ایستگاه‏های نهایی در قطعات الویت‏دار محور چالوس در محدوده کیاسر، مرزن‏آباد، خرگوش‏دره، و ولی‏آباد و در محور هراز در محدوده پلور، مبارک ‏آباد- آبعلی، راهداری حدفاصل رودهن- بومهن، و رینه هستند. با توجه به شرایط منطقه معرفی‏شده، قابلیت تغییر ایستگاه ‏ها در محدوده 1 تا 5 کیلومتری نقطه معرفی‏شده وجود دارد و هر ایستگاه هواشناسی منطقه‏ای درحدود 30 کیلومتر را پوشش می‏دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
621 تا 639
لینک کوتاه:
magiran.com/p2244009 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!