طراحی معماری داده سیستم نظارتی بیماری کووید-19: یک مرور نظام مند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه :

مدیریت و کنترل بیماری های مشمول گزارش چالش برانگیز است؛ زیرا این بیماری ها شامل طیف وسیعی از بیماری های عفونی می شوند که نیازمند گزارش دهی صحیح و به موقع هستند؛ ازاین رو به منظور غلبه بر این محدودیت ها، وجود یک سیستم اطلاعات منسجم در سطوح مختلف با استفاده از اصول معماری دقیق، برای مدیریت موثر داده های بیماری ضروری است؛ بنابراین، هدف مطالعه حاضر ، شناسایی الزامات اصلی معماری داده ای موردنیاز برای مدیریت موثر و بهینه بیماری کووید-19 و طراحی الگوی معماری داده نظام مراقبتی آن است.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر یک بررسی مروری از نوع نظام مند بود که در سال 2020، به واسطه جستجوی جامع در منابع اینترنتی و پایگاه های اطلاعاتی انجام شد. جستجو در پنج پایگاه داده منتخب شامل Web of Science، Science direct، Scopus، PubMed و موتور جستجوی Google scholar، به منظور شناسایی معیارهای طراحی معماری داده بیماری کووید-19 از راه تعریف فرمول جستجو، اعمال معیارهای ورود و خروج، تنظیم فیلترهای جستجویی و سپس شناسایی مقالات مرتبط صورت گرفت؛ سپس موارد معرف اجزای معماری داده بیماری کووید-19 از مقالات استخراج و در کلاس های مطلوب جایگذاری شدند. درنهایت، از نتایج به دست آمده، الگوی معماری سیستم نظارتی بیماری بصری سازی شد.

یافته های پژوهش:

 از مجموع 398 مطالعه بازیابی شده، تعداد 27 مقاله معیارهای ورود به مطالعه را برآورده ساختند. یافته های به دست آمده از بررسی مقالات انتخابی، در پنج کلاس اصلی شامل موارد سازمان های درگیر در مدیریت داده (تولیدکننده داده، استفاده کننده داده و تصمیم گیران)، منابع داده ای، الزامات اطلاعاتی (شامل 11 کلاس اطلاعاتی و 97 عنصر اطلاعاتی)، استانداردها (محتوا و ساختار) و معیارهای کنترل کیفیت داده دسته بندی شد.

بحث و نتیجه گیری

راه اندازی معماری داده سفارشی، برای مدیریت بیماری کووید-19 می تواند ظرفیت نظام های بهداشتی درمانی در پیشگیری از همه گیری گسترده این بیماری و ارتقای کیفیت درمان، به واسطه بهبود نظارت های بهداشتی به موقع و اثربخش، بررسی های همه گیرشناسی دقیق، کمک به تصمیم گیری های بالینی و سیاست گذاری های بهداشتی را ارتقا دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p2244747 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!