ارزیابی بیولوژیکی کروناویروس ها و مطالعه داکینگ مولکولی، لینالول و تیمول به عنوان مهارکننده پروتئین orf1ab و نقش ویروسSARS-CoV-2 در بیوتروریسم

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کروناویروس ها جزء ویروس های پوشش دار با منشا جانوری هستند که علاوه بر بیماری تنفسی و گوارشی، در بیماری های عصبی نیز دیده شده اند؛ همچنین برخی از گونه های آن سبب نفریت گشته و یا در بیماران مبتلا به ام اس و هپاتیت موش نیز دیده شده اند؛ اما در مجموع، مهم ترین تاثیر کروناویروس ها بر سیستم تنفسی و گوارشی است. هدف از تحقیق حاضر مقایسه ژنوم ویروس SARS-CoV-2 با سایر ویروس های خانواده کروناویروس، بررسی احتمال ساختگی بودن آن و درنهایت، ارزیابی تاثیر لینالول و تیمول بر فعالیت نداشتن پروتئین orf1ab ویروس SARS-CoV-2 است.

مواد و روش ها: 

توالی ژنوم ویروس های خانواده Coronaviridae از پایگاه NCBI تهیه و پس از هم ردیف شدن، تعداد جهش ها، تنوع نوکلیوتیدی، تعداد جایگاه هایی که در آن ها جایگزینی مشابه اتفاق افتاده، خوشه بندی، تعیین شباهت و فاصله ژنتیکی و شاخص dN/dS ارزیابی شد. ساختار سه بعدی پروتئین orf1ab پیش بینی و دقت الگوی پیش بینی شده بررسی گردید. موتیف و دومین های حفاظت شده برای ژن orf1ab در همه ویروس های خانواده Coronaviridae و همچنین دومین های غشایی، سیتوپلاسمی و کینازی در orf1ab ویروس SARS-CoV-2 بررسی شد. برای داکینگ مولکولی، از لینالول (مهم ترین ماده تشنه داری Scrophularia striata) گیاه مدل یعنی آرابیدوپسیس و تیمول (Thymol) (مهم ترین ماده زنیان) برای فعالیت نداشتن پروتئین orf1ab کروناویروس SARS-CoV-2 استفاده گردید.

یافته های پژوهش:

 ویروس SARS-CoV-2، 11 دومین حفاظت شده و از سویی، 11 ژن دارد. حضور دومین های NSP13 super family و SUD-M super family در ژنوم ویروس SARS-CoV-2، نشان دهنده توانایی و تلاش این ویروس برای پایداری بیشتر در محیط است. بر اساس مقدار عددی شاخص های dN/dS (036/1) و Tajima s D (39/4) برای orf1ab، شیب تغییرات در طول تکامل برای ژن orf1ab بسیار کند و عدم انتخاب جهت دار در تغییرات ویروس ها است. بر اساس بیشترین اثر متقابل میان پروتئین لینالول و پروتئین orf1ab (0/41-) و بیشترین دقت (172/0) و بر اساس کمترین سطح انرژی (Kcal/mol23/6-ΔG=) و بهترین ترکیب (Kcal/mol18/1340-Full Fitness=) میان ماده فیتوشیمیایی تیمول و پروتئین orf1ab، نتایج داکینگ مولکولی نشان داد که هم پروتئین لینالول و هم ماده تیمول بر پروتئین orf1ab پیوند گردیده و مانع فعالیت آن خواهند شد.

بحث و نتیجه گیری:

 لینالول و تیمول بر فعالیت نداشتن پروتئین orf1ab ویروس SARS-CoV-2 موثر بوده اند، هرچند برای اثبات این قضایا، باید تست بالینی خاصیت درمانی لینالول و تیمول انجام و در صورت تایید، استفاده از آن پیشنهاد شود. ضمنا با بررسی شاخص dN/dS، شاخص D و ارزیابی سینگلتن ها، دومین ها و مناطق حفاظت شده همه ویروس ها مشخص شد که ویروس SARS-CoV-2 نمی تواند ساختگی باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p2244750 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!