آگاهی و رفتارهای پیشگیری از سرطان پوست در ملوانان جنوب ایران در سال 1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

روند ابتلا به سرطان پوست در پرسنل در محیط کاری روباز از جمله ملوانان به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید به شکل نگران کننده ای در حال افزایش است. هدف از این مطالعه تعیین آگاهی و رفتارهای پیشگیری از سرطان پوست در ملوانان جنوب ایران بود.

روش ها:

 این مطالعه مقطعی در سال 1398 بر روی 330 نفر از ملوانان بندر دیر در جنوب ایران که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، انجام شد. از پرسشنامه محقق ساخته در دو بخش شامل اطلاعات جمعیت شناختی و آگاهی و رفتارهای پیشگیری کننده نسبت به سرطان پوست استفاده گردید. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS-20 تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها: 

میانگین سنی 330 ملوان؛ 10/4±37/9سال بود. آگاهی ملوانان در این پژوهش متوسط بود. اکثریت ملوانان (74 %) ابراز داشتند تغییر ساعت کاری روش مناسبی برای کاهش مواجهه با نور خورشید و آفتاب سوختگی است. در خصوص اقدامات محافظتی ضدآفتاب، تقریبا اکثریت ملوانان (66 %) گزارش کردند که هرگز و به ندرت از کرم ضدآفتاب استفاده نکرده بودند. در خصوص غربالگری سرطان پوست، اکثریت ملوانان (72 %) هرگز غربالگری پوست توسط پزشک انجام نداده بودند.

نتیجه گیری:

 علی رغم شواهد فراوان در مورد خطر بروز سرطان پوست در پرسنل در محیط کاری روباز از جمله ملوانان، این گروه هنوز از موضوع آگاهی کافی ندارند. برای کاهش بروز بیماری و خطرات بالقوه آن، تدوین برنامه‎های آموزشی پایدار و اجرای اقدامات محافظتی برای ملوانان ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
237 تا 243
لینک کوتاه:
magiran.com/p2247211 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!