بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر نیاز بر خودکارآمدی زنان در مراقبت های دوران بارداری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

بارداری یکی از مهم ترین مراحل زندگی زنان است که منجر به تغییرات جسمی، روانی و اجتماعی قابل ملاحظه ای می گردد. ازاین رو توانمندسازی مادران باردار جهت سازگاری با این تغییرات ضروری به نظر می رسد. مطالعه حاضر باهدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر نیاز بر خودکارآمدی زنان باردار انجام شد.

روش کار

این مطالعه از نوع نیمه تجربی با گروه کنترل بود.123 زن باردار مراجعه کننده به مراکز شهری خدمات جامع سلامت شهرستان کاشمر به صورت تخصیص تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله (64 نفر مداخله و 59 نفر کنترل) قرار گرفتند. مداخلات آموزشی بر اساس نتایج حاصل از چک لیست نیازسنجی برای گروه مداخله و کلاس های رایج آمادگی زایمان (8) جلسه برای گروه شاهد انجام شد. قبل و بعد از مداخله پرسشنامه ها توسط هردو گروه مداخله و شاهد تکمیل گردید،. ابزار گردآوری شامل فرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه خودکارآمدی محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن تایید شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS ورژن 16 (در سطح معنی داری کم تر از 05/0) با استفاده از آزمون کولموگروف-اسمیرنف، آزمون تی مستقل و تی زوجی و آزمون آنالیز کوواریانس انجام شد.

یافته ها

در این مطالعه ازنظر آماری قبل از مداخله، اختلاف معناداری بین دو گروه مداخله و کنترل ازنظر نمره خودکارآمدی زنان باردار وجود نداشت (05/0<p). ولی بعد از مداخله تفاوت آماری معنی داری در میانگین نمره خودکارآمدی در گروه مداخله مشاهده شد (05/0>p).

نتیجه گیری

این مطالعه نشان داد که آموزش مبتنی بر نیازهای آموزشی مادر نسبت به آموزش روتین کلاس های آمادگی زایمان موجب افزایش بیشتر نمره خودکارآمدی در مادر می شود؛ بنابراین پیشنهاد می گردد از این روش آموزشی در آموزش کلاس های آمادگی زایمان استفاده گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
821 تا 831
لینک کوتاه:
magiran.com/p2250526 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!