تحلیل فرانظری «نظریه نمایشی اروینگ گافمن»
گافمن یکی از نظریهپردازان اجتماعی نیمه دوم قرن بیستم است که مدت درازی بهعنوان یک شخصیت حاشیهای در نظریه جامعهشناسی بهشمار میآمد. با استفاده از ابزاری که فرانظریه در نقد و بررسی نظریات در اختیار پژوهشگر میگذارد، بهسراغ نطریه نمایشی گافمن حرکت کردهایم. گافمن در عرصه نظریه جامعهشناسی موقعیت ویژهای دارد. از سویی وی را جامعهشناسی فاقد نظریهای کلی، تکرو، خارج از جریان اصلی تفکر نظری و مبدع اصطلاحات خودساخته و غریب میدانند و از سوی دیگر، پیوندهای اندیشه وی با دورکیم، زیمل، مکتب کنش متقابل نمادی و اتنومتدولوژی و تلاش وی برای بنیاد نهادن جامعهشناسی زندگی روزمره، او را به نظریهپردازی با موقعیت ویژه تبدیل میکند. وی برای خلق دیدگاه نظریاش، از منابع فکری بسیاری استفاده کرد. هدف اصلی این مقاله ارایه بینشی روشن از نظریه اجتماعی گافمن (نظریه نمایشی / (Theaterical performance با نگاهی بازاندیشانه و فرانظری است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که نظریه نمایشی گافمن از انسجام نظری خوبی برخوردار است.
نطریه نمایشی ، فرانظریه ، گافمن ، نظریه
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.