نگرش فلسفی فقهی کلان به مقوله سلامت معنوی از منظر اسلام (قسمت سوم)
هدف این مقاله، تبیین نظریه جامع معنویت از منظر اسلام است. این نظریه واجد ابعاد «کلامی فلسفی»، «فقهی حقوقی»، «اخلاقی ارزشی» و «تاریخی تمدنی» است و علاوه بر تعالی بخشی معنوی، می تواند در پیشگیری و درمان نابه سامانی های جسمی، روحی، روانی و اجتماعی به کار گرفته شود.
این نوشتار با استفاده از قرآن کریم، نهج البلاغه و متون و مستندات مذهبی تدوین شده است.
یافته ها:
بنا بر نظریه کلان معنویت از نگاه اسلام و اهل بیت علیهم السلام معنویت دارای ویژگی های زیر است:فراساحتی، جامع عاطفه، عقلانیت و استدلال، جامع ابعاد دنیوی و اخروی، دارای ابعاد درونی و مناسکی، جامع ابعاد فردی و اجتماعی، دارای اهتمام به سلامت جسمی، روحی و روانی، عجین با سبک زندگی و الهام بخش زیست معنوی، القاکننده حس معنوی در لایه های درونی و ماورایی، نظام وار، منسجم، متوازن، ضابطه مند، برخوردار از توحیدی و قدسی، اتصال به ولایت الهی، فطری و در عین حال اختیاری، دارای مراتب و برخوردار از بعد درمانی و تعالی بخش.
نتیجه گیری:
نظریه کلان معنویت اسلامی، علاوه بر تعالی بخشی می تواند در درمان و پیشگیری مشکلات جسمی، روحی، روانی و اجتماعی نیز به کار رود. شایسته است این نظریه به کمک نگرش اجتهادی استخراج شود و تمام پژوهش ها و اقدامات حوزه سلامت معنوی مبتنی بر این نظریه انجام شود.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.