سلامت معنوی در کودکان، نوجوانان و جوانان با تکیه بر تکامل سال های اول زندگی (از زمان انعقاد نطفه)

نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

دوران جنینی و سال های اول زندگی، حیاتی ترین مرحله رشد و تکامل مغز و شکل گیری شخصیت و پرورش توانایی ها و استعدادهای انسان است. این زمان همچنین مناسب ترین اوقات برای آموزش مسایل فرهنگی، اعتقادی و پایه گذاری سلامت معنوی است. اگرچه تامین، حفظ و ارتقای سلامت همه جانبه هر کودک در درجه اول، به عهده والدین و خانواده است، ولی عوامل عدیده اجتماعی - اقتصادی و فرهنگی، در آن نقش دارد و در این راستا مسئولیت های خطیری به عهده نظام سلامت است.

روش

مطالعه مروری و کتابخانه ای است و ضمن استفاده از مستندات معتبر داخلی و بین المللی از مذاکرات میزگرد کارگاه آموزشی گروه سلامت معنوی برای نتیجه گیری استفاده شده است.

یافته ها: 

عواملی مانند "تغذیه و سلامت مادر و خانواده"، "تحصیلات و سواد سلامت خانواده"، "اعتقادات مذهبی و انگیزه خانواده"، "محل زندگی"، "جایگاه اجتماعی"، "وضعیت بهداشت و محیط زیست" و سایر عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، به صورت جداگانه و برآیند برهم کنشی آن ها تاثیر زیادی بر وضعیت رشد و تکامل کودکان دارد. نقش کلیدی نظام سلامت در امور سیاست گذاری، و ادغام برنامه تکامل سال های اول زندگی در مراقبت ها و خدمات شبکه بهداشتی درمانی کشور و در اولویت قرار دادن بعد مهم سلامت معنوی، تاکید می شود.

نتیجه گیری: 

مناسب ترین سنین برای شروع آموزش مسایل فرهنگی، معنوی و اعتقادی، از دوران جنینی و سال های اولیه زندگی است، که البته در دوران نوجوانی و جوانی و حتی بعد از آن ادامه می یابد. ارتقای سلامت معنوی در این دوران باید بر اصول و مبانی دین مبین اسلام، با استفاده از فرهنگ غنی و تجارب ارزنده ملی استوار بوده، با بهره گیری از ظرفیت خارق العاده مغز کودک و تکامل سال های اول زندگی و آموزش مطلوب فرزندپروری صورت پذیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
264 تا 271
لینک کوتاه:
magiran.com/p2251487 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!