بررسی وقوع سپتی سمی باکتریایی آئروموناس هیدروفیلا (Aeromonas hydrophila) در ماهی های کپورچه (Carassius gibelio) شازده رود بابلسر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
شازده رود یکی از رودخانه های استان مازندران در شهرستان بابلسر است که به دریای خزر منتهی می شود. در گذشته این رودخانه از نظر تنوع انواع ماهی ها و محل مهاجرت آنها یکی از رودخانه های با ارزش محسوب می شد، اما امروزه به دلیل ورود آلاینده ها، ماهی های ساکن و مهاجر در این رودخانه کاهش چشمگیری پیدا کرده است. مطالعه حاضر به بررسی آلودگی باکتریایی ماهی های کپورچه (Carassius gibelio) صید شده از رودخانه شازده رود پرداخته است. به این منظور ماهی های صیدشده به آزمایشگاه منتقل شدند. پس از کشت باکتریایی، رنگ آمیزی گرم و آزمون های بیوشیمیایی، باکتری آیروموناس هیدروفیلا مورد شناسایی قرار گرفت. در بررسی آسیب شناسی بافت پوست و عضله تخریب اپیتلیوم پوست، تجمع ملانوماکروفاژ، نفوذ یاخته های آماسی، ادم، پرخونی و استحاله فیبرهای عضلانی، در بافت کبد تجمع مراکز ملانوماکروفاژ، نفوذ سلول های آماسی، افزایش فضاهای سینوزوییدی، دژنرسانس واکویولی، هیپرپلازی مجاری صفراوی و فیبروز و در بافت کلیه نفوذ سلول های آماسی، دژنرسانس واکویولی، ادم، پرخونی، تخریب لوله های ادراری و فیبروز مشاهده گردید. آیروموناس هیدروفیلا یک باکتری فرصت طلب است که در شرایط تنش زا مانند تغییر و کاهش کیفیت آب، تبدیل به یک باکتری بیماری زا می شود و ایجاد بیماری می کند. همچنین یک باکتری زیونوز است که از طریق مصرف آب و آبزیان آلوده به انسان منتقل می شود و سبب بروز علایمی از جمله دل درد شدید، تهوع، استفراغ و اسهال آبکی تا خونی در انسان می گردد. بنابراین پیشگیری از ورود آلاینده ها و فاضلاب ها به آب رودخانه ها علاوه بر ضرورت حفاظت از بوم سامانه های آبی، به جهت حفظ سلامت انسانی بسیار حایز اهمیت و ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
140 تا 147
لینک کوتاه:
magiran.com/p2251982 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!