ارائه مدلی برای احراز هویت توزیع شده در یک شبکه سلامت الکترونیک با استفاده از بلاک چین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از مهم ترین و پرچالش ترین حوزه های نفوذ فناوری اطلاعات، حوزه بهداشت و سلامت می باشد. این نفوذ فراگیر منجر به توسعه شبکه های سلامت الکترونیک با تنوع خدمات و کیفیت های مختلف شده است. موضوع مدیریت امنیتی، حفظ محرمانگی و یکپارچگی داده و تبادل آن در فضای امن بین طرفین قابل اعتماد، به عنوان چالش شبکه های سلامت الکترونیک مطرح می باشد. با بررسی های انجام شده در مقاله های پیشین، ارایه مدلی جامع برای احراز هویت و تبادل امن اطلاعات و کارا به همراه رویکرد توزیع شده و پرهیز از نقطه یگانه شکست که بتواند نیازمندی های مختلف شبکه سلامت الکترونیک را پوشش دهد، به عنوان خلا و نیازی قابل توجه به چشم می خورد. در این پژوهش سعی شده است با برطرف کردن محدودیت های مقاله های پیشین احراز هویت در شبکه سلامت الکترونیک و استفاده از مزایای مدل های احراز هویت در حوزه های کاربردی مختلف، مدل احراز هویت امنی برای شبکه سلامت الکترونیک معرفی شود.

روش

در این مطالعه مدل احراز هویت امن و توزیع شده ای برای شبکه سلامت با تلفیقی از زیرساخت کلید عمومی و بلاک چین طراحی و کاربردپذیری آن را در قالب یک مصداق (نسخه نویسی الکترونیکی) ارایه شد.

نتایج

این مدل نشان داد که تلفیق زیرساخت کلید عمومی به همراه بلاک چین می تواند احراز هویت امن، دوطرفه، مقیاس پذیر و توزیع شده با ویژگی پرهیز از نقطه یگانه شکست برای شبکه سلامت الکترونیک فراهم کند.

نتیجه گیری

می توان نتیجه گرفت، برای برطرف کردن نیازمندی های امنیتی شبکه سلامت الکترونیک باید به سمت مدل های احراز هویت نظیر به نظیر و عدم وابسته به سرور مرکزی رفت و مدل پیشنهادی نشان داد، ترکیب زیرساخت کلید عمومی با بلاک چین، می تواند مزایا و نیازمندی های امنیتی را پوشش دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
413 تا 424
لینک کوتاه:
magiran.com/p2253255 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!