دیدگاه زنان روستایی در مورد تاثیر طرح توان افزایی جامعه محلی شهرستان قلع گنج بر توانمندسازی زنان (مورد: دهستان سرخ قلعه)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پژوهش حاضر با هدف مطالعه تاثیر اجرای طرح توان‎افزایی جامعه محلی شهرستان قلعه گنج در استان کرمان بر توانمندسازی زنان در روستاهای دهستان سرخ قلعه انجام شد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، تحلیلی- همبستگی است. جامعه آماری 975 نفر از زنان روستایی تحت پوشش این طرح در دهستان سرخ‎قلعه بود که 138 نمونه براساس فرمول کوکران به دست آمد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته که روایی آن توسط متخصصین و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. توزیع و انتخاب نمونه ها نیز براساس نسبت آن ها و به صورت تصادفی بود. برحسب نتایج پژوهش، اجرای این طرح در بعد شخصیتی، موجب افزایش اعتماد به نفس، احساس استقلال، ارزشمندی و افزایش قدرت تصمیم‎گیری در زنان شده که در نتیجه، افزایش مشارکت آنان در انتخابات شوراها و مدیریت در روستای خود را به دنبال داشته است. در بعد اجتماعی، موجب افزایش وجهه و منزلت اجتماعی، اعتبار ایده‎ها و نظرات نزد خانواده و اجتماع و همچنین تربیت صحیح فرزندان در خانواده شده است. اما در بعد اقتصادی، این طرح تنها موجب ایجاد روحیه کارآفرینی در میان زنان شده و در بسیاری از متغیرهای اقتصادی موفقیت آمیز نبوده است. بنابراین، فراهم‎کردن شرایط به صورت تامین منابع مالی، ایجاد صندوق های قرض الحسنه و پس انداز و تنوع بخشی در فعالیت ها و برنامه های آموزشی-مهارتی در بین زنان برای شروع فعالیت های اقتصادی، می تواند موجب اشتغال، پس انداز و تنوع بخشیدن به فعالیت های اقتصادی در میان آنان گردد. همچنین با توجه به یافته های دیگر پژوهش، میان متغیرهای سن، سطح تحصیلات و وضعیت تاهل زنان، با توانمندسازی آنان رابطه معناداری وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
287 تا 301
لینک کوتاه:
magiran.com/p2253974 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!