شناسایی کانون های گرد و غبار به تفکیک نوع کاربری با استفاده از تکنیک های سنجش از دور و منطق فازی، مطالعه موردی: جنوب شرق اهواز

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

طوفان های گرد و غبار یکی از مهمترین مخاطرات زیست محیطی به ویژه در اقلیم های خشک و نیمه خشک است که آسیب های جبران ناپذیری را به محیط زیست وارد می کند. هدف این تحقیق، شناسایی کانون های تولید گرد و غبار در جنوب شرق اهواز، با استفاده از تکنیک های سنجش از دور و منطق فازی است. بدین منظور، در گام نخست تصاویر ماهواره ای رخدادهای گرد و غبار شهر اهواز بررسی و گل طوفان فصلی ایستگاه سینوپتیک اهواز ترسیم شد و در گام بعدی معیارهای در نظر گرفته شده در دو دسته معیارهای اصلی (رطوبت سطحی، دمای سطحی و پوشش گیاهی) و معیارهای محدود کننده (کاربری اراضی، خاک شناسی، اقلیم، شیب و رسوب شناسی) تقسیم بندی شدند که از میان آن ها نقشه معیارهای اصلی از تصاویر ماهواره لندست OLI-TIRS استخراج شد. برای استانداردسازی لایه های محدودکننده از روش بولین و برای استانداردسازی لایه های اصلی از توابع عضویت فازی استفاده و وزن دهی لایه های اصلی با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی فازی صورت پذیرفت. در نهایت، نقشه نهایی کانون های منشا گرد و غبار با همپوشانی لایه ها حاصل شد و دقت نقشه منشایابی با استفاده از 44 نقطه کنترل زمینی سنجیده شد که گویای صحت  81.8 درصدی مناطق شناسایی شده است. بر اساس نتایج بررسی تصاویر ماهواره ای و گل طوفان ایستگاه اهواز، منطقه جنوب شرق اهواز محل تولید گرد و غبار بوده و 145162.01 هکتار از سطح منطقه منشا تولید گرد و غبار است که کاربری های مراتع تخریب یافته با 69343.01 هکتار (47.77 درصد) و کاربری نیزار با  335.99 هکتار (0.23 درصد)، به ترتیب بیشترین و کمترین سطح از منشا تولید گرد و غبار در منطقه مطالعاتی را شامل شده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
255 تا 268
لینک کوتاه:
magiran.com/p2254476 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!