بررسی ارتباط آناتومیک کبد و معده از دیدگاه طب سنتی ایران و طب نوین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

از دیدگاه طب سنتی ایران، بدن انسان سیستمی یکپارچه با اعضای مرتبط با هم است که بیماری یا سلامت هرکدام از آن‏ها برهم اثر می‏گذارد. ممکن است عامل ایجاد بیماری یک عضو، در عضو دیگری باشد که به آن، عضو مشارک و بیماری را مشارکتی ‏گویند؛ ازطرفی درمان عضو مشارک موجب بهبودی عضو بیمار می‏شود. هدف این مطالعه، بررسی ارتباط آناتومیک بین کبد و معده می‏باشد.

مواد و روش‏ها:

در این مطالعه مروری کتابخانه‏ای، فصل تشریح کبد و معده از کتاب‌های معتبر طب سنتی ایران مانند «قانون در طب» و «تشریح ‌الابدان منصوری» بررسی و با مطالب کتاب‌های آناتومی طب نوین مثل «آناتومی گری» و اطلس‏های آناتومی مقایسه شد. مقالات موجود در پایگاه‏های داده‏ای الکترونیک نیز بررسی شد. پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات، وجوه مشترک و تفاوت‏ها ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏بین دو دیدگاه طب سنتی ایران و نوین مشخص شد.

یافته ‏ها:

ارتباط آناتومیک کبد و معده در دو دیدگاه طبی، در چهار محور ارتباط عصبی (غشاء، عصب حسی، تاندون)، عروقی (شریان کبدی، وریدهای ماساریقا و باب)، مجاورتی (مجاورت کبد با معده) و ارتباط به‌واسطه عضو سوم (کیسه صفرا) مشاهده و تطبیق داده شد.

نتیجه ‏گیری:

تطابق واضح ارتباط آناتومیک کبد و معده در دو دیدگاه بیانگر دانش حکیمان طب سنتی ایران از علم تشریح است، همچنین بررسی منابع عظیم علمی طب سنتی ایران نشان می‏دهد مبنای کتاب‌های آناتومی نوین، مطالبی است که از هزاران سال قبل به‏دست دانشمندان امروز رسیده است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
159
لینک کوتاه:
magiran.com/p2254779 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!