محاسبه توزیع حجم بلوک های برجای توده سنگ دارای درزه های پایا با استفاده از ابر نقاط سه بعدی به دست آمده از روش های درزه نگاری دیجیتال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در پروژه های مهندسی سنگ، با اطلاع از وضعیت ساختاری و ابعاد بلوک های توده سنگ، به میزان زیادی در هزینه ها صرفه جویی خواهد شد. ظهور فناوری های جدید نقشه برداری این امکان را فراهم کرده است تا به کمک مدل های سه بعدی رخنمون دیجیتال توده سنگ، عوارض ساختاری به آسانی شناسایی و برداشت شوند. این تحقیق، فرآیندی را ارایه می دهد که در آن با استفاده از داده های ابر نقاط متراکم و با تلفیق قابلیت های چند برنامه کامپیوتری، مقادیر جهت داری و فاصله داری دسته درزه های پایای موجود در توده سنگ و همچنین نمودار توزیع حجم بلوک های توده سنگ برآورد می شود. تعلق نقاط مختصاتی به صفحات ناپیوستگی ها با اجرای آزمون کوپلناریتی محاسبه شده و به کمک روش های آماری دسته بندی می شوند. به دلیل پراکندگی فضایی نقاط متعلق به دسته ناپیوستگی ها، نقاط خوشه بندی شده و بر هر خوشه، صفحه واحدی برازش شد. به این ترتیب تمامی صفحات ناپیوستگی قابل روییت موجود در توده سنگ به صورت هندسی و با فرض پایایی، شبیه سازی شدند. از طرفی دیگر با کمک داده های ابر نقاط متراکم، یک مدل حجمی از توده سنگ ایجاد شد. با تلفیق هندسه مدل سه بعدی درزه ها و مدل حجمی توده سنگ، بلوک های موجود شبیه سازی شده و نمودار توزیع حجم بلوک به دست آمد. به منظور اعتبارسنجی راه و روش ارایه شده در این تحقیق از یک مدل هندسی با سیستم درزه داری متعامد منظم که دارای حل تحلیلی دقیق است، استفاده شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p2257063 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!