اولویت بندی خطرپذیری لرزه ای ساختمان های فولادی با استفاده از سیستم استنتاج فازی: مطالعه موردی ساختمان های مدارس مناطق منتخب شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اولین و مهم ترین گام در تهیه طرح بهسازی لرزه ای برای ساختمان های موجود، تحلیل آسیب پذیری از طریق انجام مطالعات بهسازی و تهیه گزارش های کیفی و کمی می باشد. از طرفی اغلب ساختمان های موجود در شهر تهران به خاطر وجود دلایلی از قبیل لرزه خیزی بالای منطقه، به روزرسانی آیین نامه های ساختمانی و لرزه ای، فراوانی ساختمان های قدیمی و غیره نیاز مبرمی به انجام مطالعات بهسازی دارند. در این مطالعات، شناسایی وضعیت ساختمان هایی که در اولویت اول بهسازی لرزه ای هستند، به ویژه برای ساختمان های با اهمیت زیاد دارای کاربری عمومی مانند مدارس، اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مقاله، یک فرایند اولویت بندی خطرپذیری لرزه ای ساختمان های فولادی با استفاده از ساختار سلسله مراتبی ارزیابی و به کمک روش استنتاج فازی پیشنهاد شده است. همچنین این روش برای ساختمان های فولادی مدارس شهر تهران به عنوان مطالعه موردی استفاده گردیده است. روند انجام فرایند اولویت بندی به این ترتیب است که اطلاعات مورد نیاز ساختمان ها طبق ساختار سلسله مراتبی طراحی شده، جمع آوری و دسته بندی شده اند؛ سپس بعد از کمی سازی اطلاعات کیفی و فازی سازی آن ها، داده ها طبق سیستم استنتاج فازی، مدل سازی، ارزیابی و سپس فازی زدایی گردیده اند؛ فرایند مذکور برای تمامی مراحل ساختار سلسله مراتبی انجام شده تا پارامتر خطرپذیری لرزه ای بدست آید. این پارامتر پس از کیفی سازی، وضعیت ریسک ساختمان ها و نیازمندی بهسازی یا بازسازی آن ها را نشان می دهد. نتایج حاصل از این تحقیق، ساختمان های فولادی مدارسی که خطرپذیری لرزه ای بالایی دارند و نیازمند انجام مطالعات بهسازی هستند را به تفکیک مناطق شهری، مشخص کرده و نقش هر یک از پارامترهای تاثیرگذار بر خطرپذیری لرزه ای ساختمان ها را نشان داده است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2257111 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!