جداسازی مخمرها از رسوبات آبی و بررسی ویژگی های آنزیمی آنها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

رسوبات آبی رودخانه ها و دریای خزر به علت ایجاد شرایط مناسب، زیستگاه های میکروسکوپی متعددی را برای جامع بزرگی از اعضای میکروبی فراهم می کند که فعالانه به تولید آنزیم های سوختی بپردازند.

مواد و روش‏‏ها:

 نمونه برداری رسوبات سطحی برخی رودخانه های مسیر شهرستان های رشت و انزلیرودخانه سفیدرود، سیاه رود، رود هراز و دریای خزر انجام شد. نمونه ها در محیط YGC آگار به روش پور پلیت کشت داده شدند. قارچ های حاصل از رشد روی پلیت های یادشده ازنظر حضور آنزیم های پروتیاز، آمیلاز، لیپاز، Dnase، کیتیناز، لسیتیناز و پکتیناز بررسی شدند؛ در ادامه، افتراق بین جدایه های مخمری با محیط های کروم آگار انجام و شناسایی مولکولی جدایه های جداسازی شده به روش PCR و در ادامه، توالی یابی محصولات PCR انجام شد.

نتایج

چهار جدایه بررسی شده طی سه مرحله نمونه برداری از چهارده ایستگاه از رسوبات رودخانه ها و دریای خزر پس از تهیه رقت های پی درپی و کشت روی YGC آگار جدا شدند. همه جدایه ها آنزیم لیپاز، DNase و آمیلاز و دو جدایه آنزیم پروتیاز و لسیتیناز را تولید می کردند. هیچ یک از جدایه ها توانایی تولید آنزیم کیتیناز و پکتیناز را نداشتند. دو جدایه SH002 و SH007 بیشترین تنوع آنزیمی را داشتند. شناسایی بیوشیمیایی و ریخت شناختی چهار جدایه و سپس شناسایی ژنتیکی دو جدایه SH002 و SH014 انجام شد که به ترتیب به گونه های Candida tropicalisو Candida fameta شبیه بودند.

بحث و نتیجه‏ گیری: 

بر اساس بررسی های انجام شده در منابع در دسترس، گزارش هایی از فعالیت پکتینازی و کیتینازی در مخمرهای جداشده از منابع مختلف مشاهده می شوند که در توضیح این مشاهده می توان گفت علاوه بر تاثیر عوامل، منطقه ای که مخمر از آن جداسازی شده است، ممکن است بر تولیدشدن یا تولیدنشدن این آنزیم ها تاثیرگذار باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2257682 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!