تعیین منشا گربه ماهی ، ماهی مرکب و خرچنگ در محصولات ژلاتینی به روش ژنتیکی برای اولین بار در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
ژلاتین یک محصول فرعی حیوانی است که از هیدرولیز نسبی بافت کلاژن بخش های مختلف بدن حیوانات به دست می آید؛ بنابراین تعیین حلیت نوع ماهی یا آبزی استفاده شده در ژلاتین، ویتامین های محلول در چربی، اسیدهای چرب غیراشباع و محصولات حاوی آن ها برای برخی مذاهب اسلامی ضروری است. امروزه در بسیاری از محصولات ژلاتینی، به ویژه مکمل ها و کپسول های ژلاتینی وارداتی به ایران، از ژلاتین گونه های مختلف خرچنگ، گربه ماهی و ماهی مرکب استفاده می شود که تاکنون روشی برای شناسایی آن ها گزارش نشده است.
روش کار
براساس مطالعات بیوانفورماتیکی و ژن های موجود در پایگاه های اطلاعاتی، پرایمرهای اختصاصی برای ردیابی کیفی خرچنگ، گربه ماهی و ماهی مرکب در کپسول های ژلاتینی و مکمل ها طراحی شدند. سپس بهینه سازی روش PCR انجام شد. نهایتا DNA استخراج شده از پرایمرهای اختصاصی هریک از گونه ها تکثیر و بر روی ژل آگارز رویت شد.
یافته ها
بهینه سازی واکنش PCR برای پرایمرهای اختصاصی خرچنگ، گربه ماهی و ماهی مرکب انجام و به ترتیب باندهای 147، 124 و 112 جفت بازی بر روی ژل آگارز رویت شد. اختصاصیت، پایداری و تکرارپذیری روش برای هر جفت پرایمر بررسی شد. سپس PCR با DNA های استخراج شده از کپسول های ژلاتینی و پرایمرها انجام شد. همچنین، توالی یابی باند تکثیر شده با پرایمرهای عمومی آبزیان نیز نتایج فوق را تایید کرد.
نتیجه
در این مطالعه برای اولین بار با روش PCR و با استفاده از پرایمرهای طراحی شده اختصاصی در مدت زمانی کوتاه می توان ردیابی کیفی خرچنگ، گربه ماهی و ماهی مرکب را در ژلاتین یا محصولات حاوی آن نظیر کپسول های ژلاتینی، مکمل ها و کلاژن قبل از ورود به کشور انجام داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2257767 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!