شبیه سازی عددی اثر میدان مغناطیسی بر عملکرد حرارتی، ترموهیدرولیکی و تولید انتروپی در چاه گرمایی میکروکانالی سیلیکونی تحت شار حرارتی یکنواخت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این پژوهش به بررسی اثر میدان مغناطیسی بر عملکرد حرارتی، ترموهیدرولیکی و تولید انتروپی جریان آب در چاه گرمایی میکروکانالی سیلیکونی ذوزنقه ای شکل، با چهار آرایش مختلف، به صورت سه‎بعدی و عددی پرداخته شده است. تراشه الکترونیکی متصل به کف چاه گرمایی شار حرارتی یکنواخت 50کیلووات بر مترمربع تولید می کند. شبیه سازی ها برای دبی های جرمی 02/0، 03/0، 04/0 و 05/0گرم بر ثانیه و اعداد هارتمن صفر، 2، 4، 8 و 16 انجام شده است. نتایج نشان می دهد در مجموع آرایشA (ورودی به مرکز ناحیه توزیع کننده و خروجی از مرکز ناحیه جمع کننده) بهترین آرایش است. نتایج برای بهترین آرایش نشان می دهد برای همه دبی جرمی ها با افزایش عدد هارتمن از صفر تا 16، مقاومت حرارتی بین 39/4% تا 15/9%، نسبت بیشینه اختلاف دمای تراشه الکترونیکی به شار حرارتی بین 81/1% تا 91/7% و معیار ارزیابی عملکرد بین 61/81% تا 15/87% کاهش و تولید انتروپی حرارتی کل بین 13/10% تا 07/77% افزایش می یابد. هم چنین در عدد هارتمن ثابت با افزایش دبی جرمی عدد ناسلت متوسط، تولید انتروپی اصطکاکی و مغناطیسی افزایش و مقاومت حرارتی، نسبت بیشینه اختلاف دمای تراشه الکترونیکی به شار حرارتی، معیار ارزیابی عملکرد، تولید انتروپی حرارتی سیال و جامد و تولید انتروپی کل کاهش می یابد. در بهترین آرایش، بهترین عملکرد از دیدگاه حرارتی برای دبی جرمی 05/0گرم بر ثانیه و عدد هارتمن16 و از دیدگاه ترموهیدرولیکی و تولید انتروپی برای دبی جرمی 02/0گرم بر ثانیه و عدد هارتمن صفر رخ می دهد. نتایج تحقیق حاضر می تواند به عنوان یک ابزار طراحی در میکروپمپ های هیدرودینامیک مغناطیسی، قطعات میکروالکترونیک و سیستم های خنک کاری در مقیاس میکرو مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2258031 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!