اثر کنترل علف های هرز بر رشد و عملکرد محصول در کشت مخلوط افزایشی کینوا (Chenopodium quinoa Willd) و سیب زمینی (Solanum tubersum L.)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این پژوهش با هدف بررسی اثر کنترل علف های هرز بر رشد و عملکرد محصول کینوا در کشت مخلوط افزایشی کینوا و سیب زمینی،به صورت کرت های خرد شده و در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار در دو منطقه جیرفت و کهنوج در سال 1397 انجام پذیرفت. تیمارهای کنترل علف های هرز (عدم کنترل (شاهد)، وجین دستی و کاربرد علف کش پاراکوات) در کرت اصلی و تیمارهای کشت مخلوط افزایشی کینوا: سیب زمینی با تراکم های 5:5، 5:10، 5:15، 5:20 و5:30 بوته در متر مربع همراه با کشت های خالص کینوا (30 بوته در متر مربع) و سیب زمینی (5 بوته در متر مربع) در کرت های فرعی قرار داده شدند. صفات ارتفاع بوته، تعداد برگ در بوته، شاخص سطح برگ، زمان گلدهی، زمان بلوغ سنبله، زمان برداشت، میانگین بذر در بوته، عملکرد کینوا، عملکرد سیب زمینی و شاخص نسبت برابری زمین (LER) مورد بررسی قرار گرفت. براساس نتایج، شاخص های رشدی و عملکرد کینوا در شرایط آب و هوایی کهنوج بیش تر از جیرفت بود. هم چنین، با وجود تاثیر مثبت هر دو روش کنترل علف های هرز بر شاخص های مورد بررسی، تاثیر وجین دستی علف هرز در بهبود رشد و عملکرد کینوا بیش تر از علف کش پاراکوات بود. کشت مخلوط موجب افزایش معنی دار تعداد برگ در بوته، سطح برگ و میانگین بذر در هر بوته و کاهش میزان تراکم علف های هرز گردید. به طوری که بیش ترین (19 گرم) و کم ترین (9/13 گرم) میانگین وزن بذر در بوته به ترتیب در تیمارهای کشت مخلوط با تراکم های 5:20 بوته و 5:5 بوته در مترمربع به دست آمد. با این وجود بیش ترین میزان عملکرد بذر کینوا (4957 و 4863 کیلوگرم در هکتار) به ترتیب در تیمارهای کشت خالص کینوا و کشت مخلوط با تراکم های 5:30 بوته در مترمربع حاصل شد. هم چنین، با افزایش تراکم در کشت مخلوط، میزان عملکرد غده سیب زمینی و شاخص LER کل افزایش یافت. بیش ترین میزان LER کل تحت تیمار کشت مخلوط 30:5 بوته در متر مربع در کهنوج حاصل گردید. در مجموع بهترین نتایج در تیمار کشت مخلوط5:30 بوته در مترمربع به دست آمد که قابلیت توصیه به کشاورز در دو منطقه جیرفت و کهنوج را دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
451 تا 464
لینک کوتاه:
magiran.com/p2262182 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!